lördag 29 oktober 2016

Snart dags för NaNoWriMo

På min blogg Havsdjupens sal har jag många gånger skrivit om NaNoWriMo. National Novel Writing Month är en skrivtävling som återkommer i november varje år.

Det är månaden då tusentals skrivsugna skriver sin roman. Målet är 50 000 ord. Vinner gör alla som når ordmålet.

Detta innebär 1667 ord om dagen, något som kanske låter mycket, men som man lätt hinner med på kort tid om man har flyt i sitt skrivande. Och flyt får man ofta om man verkligen är engagerad och aktiv i forumet på hemsidan och i de många chatrum och numera också Facebook-grupper som finns. Så många aktiva medlemmar peppar och hejar på varandra, att man inte kan låta bli att ryckas med och skriva åtminstone lite grand.

I mitt inlägg NaNoWriMo genom åren sammanfattade jag mitt medverkande i NaNoWriMo 2007 till 2013.

Här kan ni läsa mer om mina tidigare år med NaNoWriMo. Det första taggade inlägget i varje länk nedan leder till mitt sammanfattningsinlägg NaNoWriMo genom åren, men sedan är det inlägg som handlar om respektive års deltagande.

NaNoWriMo 2007
NaNoWriMo 2008
NaNoWriMo 2009
NaNoWriMo 2010
NaNoWriMo 2011
NaNoWriMo 2012
NaNoWriMo 2013

Det är inte alla år jag vunnit, men när jag väl fick till det och började vinna, kunde jag inte sluta. Då blev allt enklare. Från 2010 och framåt vann jag varje år.

NaNoWriMo 2013 deltog jag med "Jade" som arbetsnamnsförkortningen var då. Det var detta projekt som senare mynnade ut i Falnar till aska. Romanen som jag fortfarande skriver på, och som jag nu verkligen måste få klar, av olika anledningar. Inte minst för att jag lovat andra.

Så jag tänkte låta NaNoWriMo i år bli en skjuts på vägen.

Just nu består mitt Falnar till aska-manus av 81 536 ord. Lite av en illusion, eftersom det är så mycket som ska tas bort och skrivas om. Därtill finns det massor att renskriva. Plus att mycket nyskriv måste till. Därför kan jag nog lätt få ihop 50 000 ord.

Egentligen ska man delta i NaNoWriMo med helt nya idéer och nya projekt. Jag har nya projekt så det räcker och blir över.

Därför ska jag bara ge mig den på att skriva varje dag. Vare sig det är på romanprojektet Falnar till aska, något annat romanprojekt eller de två novellerna som jag måste få klara till nästa års novellantologi.

Jag har latat mig länge nog nu. Det är dags att komma igång igen. På riktigt. Avsluta vad jag påbörjat och allt det där.

NaNoWriMo kan bli skjutsen jag behöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar