tisdag 5 juli 2016

Publiceras snart i antologi

Snart är det dags för fortsättningskurs på förra sommarens skrivarkurs för Kim M. Kimselius. På fredag kommer jag att finnas på plats i Färgargården och lördag-söndag pågår kursen.

I år ska vi publicera en bok tillsammans, en antologi som innehåller noveller som vi alla bidragit med och skrivit under året. Just nu håller jag på att korrekturläsa mina fyra noveller en sista gång. Efter helgkursen ska antologin vara färdigkorrigerad och nära nog klar för tryck.

Lagom till Bokmässan i Göteborg är det dags.
Boken kommer att säljas där och på Adlibris bland annat. Än finns det inget bestämt ISBN-nummer, men det kommer, så håll utkik!

Ni kan även höra av er direkt till mig så skickar jag ett mejl när boken finns till försäljning.

Boken kommer att vara väl värd att läsas. Kim själv bidrar med flera noveller och de andra skribenterna är riktigt duktiga, allihop. Novellerna är läsvärda och mycket spännande!

Fram tills det är dags för tågresan på fredag, jobbar jag inte bara med novellerna, utan även parallellt med DK.

För nu är det verkligen dags, och dags på riktigt. Jag vet att jag har sagt det förr, men nu ska det bli realitet.

Jag ska bli en författare, och för att kunna bli det måste jag - äntligen och till sist - lära mig att avsluta vad jag påbörjat.

Novellerna är klara, det lovar jag er. Nu ska jag bara klara av att avsluta romanprojekt också.

Därför har jag tagit min bullet journal till hjälp. Jag har gjort en låååång lista på alla kapitel i DK (hittills), och gjort små lådor intill. Dessa fyller jag med färg när jag avslutat första utkastet. En annan färg och andra boxar för andra utkastet och ännu ett gäng för tredje och sista utkastet.

Som ni kan se på bilden så har jag en enkel strategi klar för mig:

1. Renskriv
2. Fyll i hål
3. Fortsätt framåt i kronologisk ordning.

Nummer 3 är sagt med reservationen att om jag kommer på något till något annat kapitel kan jag hoppa det kronologiska och gå direkt på det. Inspirationen går före, men hårt arbete är ett måste.

Min sommar är min författarsommar, men det kommer att ta bra mycket längre tid att slutföra det här megaprojektet, och det är väl därför som jag dragit mig så. Även om det är underbart roligt när jag väl är igång.

Med rödpenna markerar jag också R för renskrivning, H för hål och F för fortsätt. Omarkerade och ej ifyllda lådor indikerar kapitel som inte ens är påbörjade än. Sådana finns det många av.

Fast jag har slutet, jag har början, jag vet en hel del om mitten och jag har mängder av kapitelrubriker. Nu är det bara att skriva.

Från pyssel till skrivande, nu är det dags!

2 kommentarer: