lördag 11 juni 2016

Recension: Kedjor känns bara när du rör dig av Eva Holmquist

Jag fick en förfrågan av Eva Holmquist om att få läsa hennes två böcker Ödeland och Hoppa så fångar jag. Naturligtvis sade jag ja. Eftersom Hoppa så fångar jag är den sista delen i en trilogi, bad jag att få de två första delarna i serien. Generöst nog så skickade Eva Holmquist mig e-böcker av de båda första delarna. Den sista delen samt novellsamlingen Ödeland, som jag har recenserat här, fick jag i pappersformat.

Eftersom jag hade fått en Kindle när jag fyllde år i februari, passade det utmärkt att få ett par e-böcker att läsa!

Det var med stort nöje jag läste Kedjor känns bara när du rör dig och resten av trilogin om Diligentia.

Jag hävdar fortfarande att jag är lite av en nybörjare på science fiction, fastän jag läst science fiction längre och mer än vad jag trott, något jag insett i efterhand. Redan på gymnasiet läste jag Ursula K. LeGuins böcker och älskade dem, inte bara fantasytrilogin om Övärlden, utan jag lånade alla hennes böcker från stadsbiblioteket (som ligger ett stenkast från gymnasieskolan där jag gick). Därför har jag läst en hel del science fiction, utan att vara medveten om att det är just science fiction.

Så kallad hård science fiction har jag dock läst mycket mindre av. Hård är i betydelsen att det är mycket teknik och tekniska termer, helt enkelt mycket vetenskap (science) inblandad i fiktionen.

Trilogin om Diligentia är inte hård science fiction, utan snarare mjuk, med genren som bakgrund för de dramer som utspelas mer på det personliga planet, i relationerna mellan människor och i det som utspelas inom människorna.

Diligentia är ett rymdskepp och trilogin handlar också om att resa och utvecklas, om att leta reda på och hitta sig själv.

Boken är riktad till ungdomar och skriven på ett enkelt och lättillgängligt språk som väl fungerar ihop med handlingen, driver allting framåt, och gör att man som läsare kan fokusera på innehållet och spänningen, som stiger genom hela boken. Det här är en riktig bladvändare.

Tyvärr tyckte jag att allting skedde lite för snabbt mot slutet. Boken kunde gärna ha varit längre, eftersom jag kände att utvecklingen skedde lite för hastigt under den sista fjärdedelen av boken ungefär.

Kvinnorna hade en lägre status på rymdskeppet, under större delen av boken. Det var först på slutet som detta ändrades – alltför lätt och utan större protester – det blev inte så trovärdigt som jag skulle ha velat. Dessutom nådde rymdskeppet sin destination för snabbt, och man fick inte uppleva något av just det utan allting hastades över lite snabbt.

Det faktum att det bara var femtio personer på generationsskeppet, blev jag också fundersam över. Skulle det verkligen gå att få en flerhundraårig population av bara femtio människor – som också förblir ungefär femtio stycken generation efter generation? Min mottanke är att det blir inavel rätt snabbt, men jag är å andra sidan inte insatt i genetiska fenomen och jag hoppas att Holmquist har gjort sin research i detta, så att det faktiskt är troligt ändå, att det skulle lyckas.

Annars tyckte jag mycket om den här boken, och när jag hade läst den, såg jag verkligen fram emot att läsa fortsättningen och var glad att jag redan hade båda böckerna hemma och genast kunde fortsätta resan med Diligentia.

Tack till Eva Holmquist och Ordspira förlag för recensionsexemplaret!

Författare: Eva Holmquist
Titel: Kedjor känns bara när du rör dig
Format: e-bok
ISBN: 9789198013979
Recensionsexemplar: ja

Köp boken här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar