torsdag 9 juli 2015

#sommarlovmedkulturkollo #klassiker

Jag läser gärna klassiker, men inte bara för deras egen skull, även om jag gärna försöker. Jag måste på något vis ändå vara sugen och verkligen vilja läsa boken ifråga. Det räcker inte bara med att det är en klassiker.

Dock, jag har fått min beskärda del av klassiker under mina litteraturvetenskapsstudier.

Det heter Litteraturvetenskap, inte litteraturhistoria, men ändå är det mycket historia man läser och mycket av äldre och gammal litteratur. Många utdrag ur gamla klassiker.

Det hör till allmänbildningen att läsa klassiker, kan jag också tycka. Och många av de gamla klassikerna är ju just klassiker för att det faktiskt är bra litteratur.

Dessutom finns det klassiker i olika genrer, vilket man gärna glömmer bort. Speciellt när man läser Litteraturvetenskap, som ju fokuserar på den realistiska litteraturen. För det finns ju klassiker till exempel inom fantasy- och sciencefiction-genrerna också (sådant som jag gärna läser och vill läsa mer av).

Jag är med på Lyrans Klassikersommarutmaning. Läs mer på bloggen Lyrans Noblesser.

Fotot ovan föreställer en hög av klassiker som jag tänkt bita tänderna i under sommaren (plus foton av det jag verkligen läst, vilket inte har varit något ur högen ifråga än så länge). Vi får se hur många det blir - och notera gärna SF-klassikern (jag vill läsa fler sådana!)

Hittills i sommar har jag läst och recenserat två klassiker.

Läs gärna mina recensioner: Demonen (Lermontov) och Sense and Sensibility (Austen) har det blivit hittills.

Sammanfattningsvis och helt enkelt: jag läser gärna mer klassiker (inom alla genrer). Tipsa mig gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar