fredag 23 maj 2014

Ytterligare några ord om sommarläsning

Sommarläsning för mig associeras mycket med den där klassiska bilden av att man ligger på stranden eller i hängmattan eller motsvarande, en solstol till exempel – någonstans där det är mycket sol och man har eoner av tid. För mig helst någonstans i skuggan där det fläktar lite grand. Det ska vara lättsam och lättillgänglig läsning, lättsmält och underhållande. Något man kan läsa några sidor av och sedan kasta sig ut i vattnet och bada eller kasta sig över grillen och grilla någonting somrigt eller gå en sväng och plocka smultron på strån. Det slags läsning. Den bilden. Och boken ska gärna vara en deckare eller en kärleksroman – är väl den stereotypa sommarbilden?

För min del läser jag inte alltför lätta saker, jag drar gränsen någonstans innan Harlequin. Och för min del läser jag gärna chick-lit och feel-good-romaner men det får inte bli för mycket av sådant, för då tröttnar jag. Det är väl den lättsammaste slags läsning jag kan ägna mig åt.

Sommaren för mig i år får gärna bli tiden då jag hinner med att läsa alla de där böckerna som bara väntar på att jag ska ge dem tid. Böcker jag suktat efter länge, har köpt och – ve och fasa – lämnat olästa och väntande i bokhyllan! Till dem hör några riktiga pärlor, sådant jag vet att jag kommer att tycka om. Nu är sommaren och tiden att verkligen läsa de där böckerna man längtat efter. The Ocean at the End of the Lane av Neil Gaiman, Frostskymning av Anders Björkelid, Cirkel-trilogin av Strandberg & Bergmark, Sagavolym 2 och 3 av Vaughan & Staples. Det finns säkert fler men de är de jag kommer på just nu.

Sedan finns det en del böcker jag läser om på bokbloggar som jag blir nyfiken på som Eleanor & Park av Rainbow Rowell för att bara nämna ett exempel.

Vi får se hur många böcker jag hinner med. En sak är i alla fall säker: jag ska läsa i sommar och njuta av den läsning som blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar