tisdag 29 april 2014

Läsrapport: mars 2014

Nu är jag riktigt, riktigt sen med det här. Men omständigheterna var sådana. Av olika skäl har det inte blivit av att göra en sådan här månadssammanfattning, och nu är det nästan dags för mig att sammanfatta april. Det ska jag göra redan den här veckan eller möjligtvis under nästa – inte alls så sent som sammanfattningen för mars, i alla fall. För första gången någonsin har jag recenserat samtliga böcker jag läst under en viss månad. Klicka gärna på länkarna och läs mina recensioner. Delvis beror förseningen på att jag redan på sätt och vis sammanfattat mars genom att sammanfatta Läsmaraton i mars-utmaningen här. Men ändå kände jag att jag ville göra en riktig sammanfattning av hela mars.

  1. Orson Scott Card: Ender's Game (324 sidor) (roman)
  2. Brasilien berättar: Ljud av steg (283 sidor) (novellsamling)
  3. Kim Thúy: Ru (157 sidor) (roman)
  4. Mats Börjesson & Alf Rehn: Makt (128 sidor) (fackbok)
  5. Veronica Roth: Divergent (363 sidor) (roman)
  6. Neil Gaiman: Odd and the Frost Giants (118 sidor) (kapitelbok)
  7. Dick Harrison: Illdåd (406 sidor) (roman)
  8. Sofia Malmberg: Elin under havet (126 sidor) (seriealbum)

"Läs ett år"-utmaningen:3/12 avklarade. Boken i mars var Fyra dagar i mars av Jens Grøndahl.

"Läsa böcker från minst 20 länder"-utmaningen: 10/20. Länder som kom till på listan nu under mars: Brasilien, Vietnam, Japan. Den här utmaningen går bra, den fylls på allteftersom.

Kaosutmaningen 2.0: 18/40. I mars tillkom sju böcker.

"Läsa tio böcker på engelska"-utmaningen: 5/10. Fyra böcker tillkom under mars. Riktigt bra resultat, och ju mer jag läser på engelska, desto bättre blir det – när man kommit igenom en första bok på engelska är man inne i språket och det går lättare att läsa nästa.

Månadens bästa: Oj, vad svårt. Jag har flera favoriter: Ender's Game, Divergent, Ru. Vi kom över havetoch Saga, Volume One är också högpoängare.

Månadens sämsta: Fyra dagar i mars av Jens Christian Grondahl. Alldeles för utdragen.

antal omläsningar: 0
antal egenägda böcker: 9 (det tar sig! Bättre resultat än januari och februari)
antal ljudböcker: 0
antal biblioteksböcker: 3 (färre lånade, fler egenägda – det är som det ska vara)
antal fackböcker: 1
antal diktsamlingar: 0
antal grafiska romaner/serieböcker:2
antal novellsamlingar: 2
antal böcker på engelska: 4
antal böcker på svenska: 8
antal böcker på franska: 0
antal ungdomsböcker: 2
antal diktromaner/lyrikromaner: 0

sammanlagt antal lästa böcker:12.

sammanlagt antal sidor:2954 sidor.


Sammanfattande kommentarer:
Läsmaraton i mars-utmaningen gjorde att jag läste ut fler böcker än vad jag skulle ha gjort annars. Det var en riktigt rolig utmaning som gav mig både läsglädje och läsfart. Jag sträckläste böcker på det vis som jag gjorde när jag var barn och jag hade mycket roligt under läsningen av de böcker jag läste i mars. Dessutom var jag med och diskuterade Brasilien berättar: Ljud av stegi en diskussionsgrupp på Facebook, också mycket stimulerande. Sammanfattningsvis var det en mycket bra läsmånad med en blandning av böcker som passar mig precis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar