söndag 2 december 2012

Rädd för min dator!

Jag måste erkänna att jag börjar bli för skraj för att jobba på min dator...

Under en lång period nu har den hastigt och olustigt stängt av sig och när man sätter på datorn säger den många gånger att den inte går att starta. Tidigare har det hjälpt med startreparation och felsäkert läge, den har gått tillbaka till ett tidigare tillfälle då datorn "fungerade korrekt", skitsnack, eftersom problemet återkommer hela tiden.

Hursomhelst, på senare tid har den haft problem med att starta VARJE gång, och ibland blir det även bara en blå skärm där det står att den inte går att starta över huvud taget. Ibland blir det crash dump. Men den har alltid bara krånglat när jag ska sätta på datorn, och till sist får jag alltså igång den och kan logga in, och sen funkar den som den ska tills jag stänger av den. Alternativt att den stänger av sig själv när jag är ifrån datorn, har den på men inte jobbar vid den.

Nu idag, hände det som inte får ske. När jag satt vid datorn och jobbade, gjorde ingenting viktigt visserligen, men jag hade öppnat ett worddokument - som jag ännu inte skrivit något i - och hoppat in på Internet och precis börjat surfa - läsa bloggar - och då(!) hoppade den iväg till den blå skärmen, stängde av sig och sade "crash dump". LÄSKIGT!

Nu vågar jag inte sitta och jobba med min NaNoWriMo-roman VK vid datorn, för tänk om det händer igen? Att den stänger av sig? Bara sådär? Medan jag sitter och skriver?

Som sagt, riktigt scary. Så nu säkerhetskopierar jag som en tok, på Lacie disc, på två USB-minnen, mailar mig själv på gmail. Den här datorn sjunger på sista versen. Det har den gjort länge, jag har krånglat med den här datorn som stänger av sig själv och vägrar starta förrän på tredje försöket i ett par år nu. Men nu börjar den hacka, skrapa, sådär som en skiva som inte ens kan ta sig igenom sista versen... Läskigt!

1 kommentar:

  1. Det är nog bäst att göra det du gör om du får såna där dödsdatormeddelanden. Trippelspara allt.

    SvaraRadera