onsdag 5 december 2012

Notislappar i årstider

Lite redigering har jag tillåtit mig, nu ikväll, på mitt NaNoWriMo-projekt, romanen VK kallad. Men bara ett kort parti. Anledningen är att jag ska ha med det avsnittet i morgondagens skrivarcirkel. Det är kul att redigera, alltför kul! Något som är lätt att hänfalla åt om man inte passar sig... när det är meningen att man ska göra annat istället. Som att skriva. Eller planera.

Just nu är jag i en ny planerings-/struktureringsfas. Jag går igenom mina dokument, kapitel för kapitel. Har hunnit igenom alla namngivna kapitel och kommit fram till det sjok av text som skrevs under sista veckan på NaNoWriMo, då jag bara lade allt i löpande utan att hinna lägga in det i något kapitel.

Varje scen jag går igenom får en notislapp. Eftersom synopsisen varit klar sedan länge från kapitel ett till och med kapitel nio, har jag börjat med detta notislappsskrivande av scener och annat sådant som händer från kapitel tio och framåt. Jag har tejpat ihop två A4-papper och delat in dem i fyra sektioner - Vår, Sommar, Höst, Vinter. I varje sektion har jag nu satt fast, huller om buller, notislappar med scener som utspelas under de fyra årstiderna, men som inte har någon närmare ordning än så. Det är ganska lätt arbete ändå, så länge man har disciplinen, att gå igenom och skriva en kort notis på en notislapp om varje scen. Det digra jobbet kommer sedan, då man ska lägga notislapparna i ordning. Jag hade tänkt numrera dem, varje sektion för sig, från ett och uppåt. Där krävs en hel del tankemöda. Funderingar. Vad passar bäst att hända före, det eller det? Svårt!

Sedan får kapitlena komma efter det. Kapitelindelning är mer en magkänslegrej, man känner när kapitlet är lagom långt och det är dags att börja ett nytt, när den rätta brytpunkten kommer. Bara man vet vilka scener man ska stoppa in... Det går lite trögt. Men det är väl så när man tänker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar