söndag 9 september 2012

Tematrio - Titelmän



Den här veckans tematrio är herrar – skriv om tre böcker med pojknamn i titeln."Berätta om tre romaner/noveller/texter med ett mansförnamn i titeln!" Det var lättare att hitta dessa än förra veckans flicknamnstitlar (även om det finns en hel del sådana också när man tittar runt i bokhyllan). Mina tre bidrag är följande:

Gisle Sursons sagaär en av de mer kända och uppskattade islänningasagorna. Den här boken hör till en av de böcker jag börjat läsa i men inte läst ut – inte för att jag inte gillar boken utan för att något kom emellan och jag inte hade lust just nu att fortsätta läsa – det är sådana där slags böcker som jag gärna återkommer till en annan gång och läser ut. Det här är som sagt en gammal saga som handlar om Gisle, en sammansatt karaktär, enligt baksidestexten. Ett viktigt inslag i sagan, som annars handlar om släktfejder (inom en och samma familj), är Gisles drömmar. Mer om boken hittar ni här, http://cornelius.tacitus.nu/sagor/gisle-sursson/där ni också hittar sagan i sig. Det är en annan översättning än den jag har. Jag har en nyöversättning av Mats Malm. Den version som länkas till ovan är översatt av A.U. Bååth.

Leon Garfield: Svarte Jack. Den här boken vet jag faktiskt inte om jag läst eller inte. Jag har läst en mängd böcker av Leon Garfield – slukade hans böcker som barn och hade honom som en av mina favoritförfattare – men jag kommer inte ihåg om jag läst just den här boken. Den handlar i varje fall om pojken Bartholomeus, den skurkaktige jätten Jack och den sjuka flickan Belle. Det är ett spännande äventyr för de från 12 år och uppåt. Den utspelas 1750, där sjuttonhundratalet är en tidsepok som Leon Garfield gärna återvänder till, och som lockade mig mycket som barn.

Samit Basu: Simoquins profetior. En lite udda fantasyberättelse med indiska influenser eftersom författaren är från Indien. Jag har bloggat om den här boken tidigare här, och tycker att den är läsvärd. Om inte annat går den att få tag på väldigt billigt för den som är nyfiken. SF-bokhandeln rear ut den för bara 29 kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar