tisdag 4 september 2012

På g med noveller

De senaste två veckorna har jag påbörjat ett flertal noveller. Men det har inte blivit mer än börjor. Jag vet inte riktigt hur jag ska komma vidare.

Uppgiften till veckans skrivarcirkel består i att skriva en novell. Men det är inte därför jag de senaste veckorna skrivit på sådana. Jag vill känna att jag kan avsluta. Och så har jag en idé om en novellsamling. Dessutom finns det en bunt olika novelltävlingar som väntar på mig därute.

Jag missade Fantastiknovelltävlingen och den andra tävlingen med deadline den trettioförsta augusti. Men det är fler novelltävlingar på gång i höst. Jag hoppas kunna bidra med åtminstone något bidrag till (någon av) dessa. Miljöer fattas mig... Jag skulle vilja hitta ett bra sätt att surfa/inspireras till miljöer.

En miljö är en bra igångtriggare. Ibland triggas jag igång av att jag hittat på en karaktär. Ett par av novellerna jag börjat på är inspirerade av nattens drömmar. Kanske ska jag börja dagdrömma också och hitta inspiration på så vis? Musik inspirerar också.

Vad inspirerar dig? Har du något tips på bra "miljö"-bank?

1 kommentar:

  1. Är dålig på miljöbanker men faktum är att hjärnans "undermedvetna" kör igång när jag går långpromenader med hundarna. Det är så hela storyn till min bok kom till...varenda scen! Vill du läsa om min barnbok som precis kommit ut på vivlio förlag så kika på min blogg- illustratörens bilder är underbara! Lycka till med novellskrivandet!

    SvaraRadera