lördag 12 februari 2011

Katarina Mazetti: Blandat blod

Jag trodde att ”Blandat blod” av Katarina Mazetti var den första boken av henne som jag läste. Men nu när jag googlat lite om henne, hittar jag på hennes egen hemsida en bok jag känner igen, som jag inser att jag faktiskt läst. Det är en barnbok, hade ingen aning om att hon var författaren till den boken. Det var många år sedan jag läste boken dessutom, så det kanske är förlåtligt. ”Köttvars trollformler” heter den lilla pärlan.

”Blandat blod” är också en pärla, speciellt om man som jag tycker om att läsa historiska romaner. Jag hoppas verkligen att Mazetti fortsätter att skriva just historiska romaner, för det gör hon verkligen bra. Hon har med ”Blandat blod” skrivit en spännande bok som engagerar mig.

Boken utspelas på slutet av 900-talet, på vikingatiden, och handlar om en familj, eller en släkt, där huvudpersonerna är tre: bröderna Svarte och Kåre, samt en flicka som så småningom blir kvinna och indragen i ett triangeldrama med de båda bröderna – hon tillhör från början en annan släkt som blandas med den andra, därav titeln på boken. Hon heter Milka. Men det är ingen kärlekssåpa i egentlig mening, nej, den här boken är så mycket mer och så mycket annat. Den har gott om riktiga historiska referenser, och en underbar närvaro – man är verkligen där med huvudpersonerna. Språket tilltalar mig, det är fullt av både människokännedom och humor.

Boken är den första i en serie om Släkten, ej att blanda ihop med bokserien Släktet som är något helt annat. Det här är en romansatsning från Historiska Media. Jag ser fram emot att läsa andra och tredje boken i serien som är skrivna av Karin Wahlberg och Catharina Ingelman-Sundberg. De tre böckerna som är de första i en längre serie är också de böcker jag läser i trilogiutmaningen 2011.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar