söndag 13 februari 2011

David Gibbins: Heligt guld

Det är första gången i vuxen ålder som jag läser en bok i äventyrsgenren: Heligt guld av David Gibbins. Boken innehåller sådant jag annars ser mest på film, som Indiana Jones eller andra skattletarfilmer. I låg- och mellanstadieåldern läste jag bland mycket annat även Enid Blytons fem-böcker och F.W. Dixons Bröderna Hardy-böcker. Heligt guld påminner om dessa. Det är spännande men också med viss distans. Boken igenom håller man sig utanför huvudpersonen, nära men inte inne i. Det är en allvetande berättare som talar. Fokus är på äventyret, nästan till sådan grad att man skulle kunna kalla äventyret – jakten på skatten för den egentliga huvudpersonen.

Det är första boken av David Gibbins som jag läser, jag har köpt den själv, den står numera i min bokhylla, och därmed är han med i en av årets utmaningar: BokTolvan.

Gibbins får mig att bli ännu mer intresserad av arkeologi och vikingahistoria. Även om just Gibbins bara fokuserar på norska vikingar, på ett vis som gör att man börjar undra om det bara var norrmän som var vikingar och inte resten av skandinaverna. Det är en av de många kritiska tankar jag har kring boken. Trots det gillade jag den. Det är spännande underhållning för stunden, men inte så mycket mer än så. Och ännu en gång – trots det eller kanske just därför kan jag tänka mig att läsa fler böcker av Gibbins, men det måste gå lite tid emellan böckerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar