söndag 10 maj 2009

Ny strategi: låsningsmetoden

Jag provar nya strategier.

Jag måste hitta en ny strategi som funkar:
Det är så svårt för mig att hålla mig ifrån redigeringsarbete. Dessutom hjälper redigeringen mig att hålla liv vid arbetandet av Tusenskönan. Därför har jag nått en kompromiss.

Jag ska redigera och arbeta på nytt parallellt. Tidsbegränsade perioder var dag, både för redigeringsarbetet och för själva skrivandet. För att hålla redigerandet till ett minimum innan jag är klar med första utkastet av Tusenskönan, har jag hittat på en låsningsmetod. Låsningen består i att ge bort ett kapitel i taget till f.n. två läsare – min pojkvän och en vän. Jag ger varje kapitel en redigeringsvecka. När veckan är slut och det är fredag och lördag, låser jag kapitlet ifråga genom att ge det vidare till mina två läsare. Då börjar redigerandet på nästföljande kapitel istället.

Jag har gjort detta en gång. Kapitel ett är låst. För närvarande redigerar jag kapitel två. Det har blivit en hel del redigerande på kapitel tre också under helgen, men största fokus ska vara på kapitel två framöver, till och med fredag 15/4, då redigering på kapitel tre blir huvudmålet. Just nu är kapiteluppdelningen inte riktigt klar, men om man räknar efter hur jag just nu har uppdelat kapitlen, har jag sju kapitel mer eller mindre klara. Parallellt med att jag redigeringsarbetar på dessa, ska jag fortsätta att skriva framåt på kapitel åtta och så vidare. När jag har hunnit ikapp med mina veckoredigeringar blir det veckoskrivningar istället (eller kanske två veckor per kapitel).

Jag tror på den här metoden – bara jag håller disciplinen och ser till att hålla kraven på minimal nivå. Här ska det bara handla om att redigera och skriva, inte fälla några domar över mitt arbete.

Redigeringsarbetet är omfattande. Ännu mer omfattande eftersom jag skrivit stora delar av kapitlen i Dr Wicked’s Lab. Snabbskrivning av det slaget för med sig massor av konstigheter, t.ex. samma mening eller stycke skriven/t i olika versioner, ena versionen efter den andra… Så det är många stycken att flytta om, en del hål i handlingen här och var, samt mycket strykande. Men mest handlar redigerandet om att stryka och ta bort. Ändå, det är mycket att göra. Men det är bara kul; jag tycker om att redigera!

Jag hoppas verkligen att den här låsningsmetoden fungerar! Den är i alla fall värd ett ordentligt försök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar