torsdag 28 maj 2009

Casanova och Cassiopeia

Hon mötte honom
under cypresserna
där även cissus växte
i det lilla trädgårdscaféet
där det doftade citronmeliss.

Hon beställde café au lait
medan han drack varm choklad
med extra mycket grädde
och åt två croissanter;
hon ville ingen ha.

Med sin svaghet för sött och fett
var han en riktig charmör
som förtrollade henne
med poesi ackompanjerad
av cikadans sång i c-dur.

De lärde känna varandra
under timmarna de satt
tätt samman på gröna stolar
och när de gick därifrån
smög hon sin hand i hans.





Kommentarer:

Detta är dagens SkrivPuff-övning, Utmaning 148, som lyder "Skriv 5 favoritord på C och en berättelse där minst två av dem är med". Till en början kom jag inte på mer än några få ord på c, men sedan började jag bläddra i ordboken och hittade massor. Insåg att flera stycker var favoritord. Många ord hittade jag senare, sådana som inte fick vara med, som curry, crescendo och chihuahua.

De ord som faktiskt är med i texten ovan är fler än fem. Jag fuskade lite.


Orden är:


cypresserna, cissus, (trädgårds-)caféet, citronmeliss, café au lait, choklad, croissanter, charmör, cikadans, c-dur.


Det blev dubbelt så många! Tio! Och då har jag inte räknat rubriken. Jag funderade lite hit och dit, men till slut fick det bli namnen på personerna i dikten som fick bli titeln.

Det var en kul dikt att skriva - den föddes spontant, skrevs snabbt, och jag redigerade den på några minuter. Sedan lade jag upp här.

Kommentera gärna! Och klicka gärna på etiketten "SkrivPuff" och läs fler av mina skrivpuffar när ni ändå är igång!

Kram!

2 kommentarer:

  1. Vilken fin romans du målar upp på några få rader. Härligt

    SvaraRadera
  2. Verkligen charmig historia. Sista stycket är så vackert. /Betty

    SvaraRadera