söndag 17 maj 2009

Beckbyxans bravader

Den bistre beckbyxan gjorde sig redo. Det var dags att segla med briggen.

”Tallyho och tallyhej! Skepp ohoj! Lätta ankar!”

Till beckbyxans besvikelse mojnade det nästan på en gång. Vinden försvann helt och hållet. För att alls kunna ta sig framåt blev han tvungen att spänna för bisonoxen.

Som en simpel pråm pådragen av en häst, tog briggen sig långsamt fram. Bisonoxar var inte de snabbaste av djur.

På det segaste av vis nådde beckbyxans brigg flodbifurkationen. Beckbyxan var bistrare än någonsin. Inte ens bambuskotten i kvällssoppan fick honom på gott humör.

Men beckbyxan gav inte tappt så lätt. Han var i grunden positiv och visste att allting skulle lösa sig morgonen därpå. Då skulle det bli blåsväder, utan tvivel!

När han gick till kojs visste han att han hade rätt: vinden hade redan vänt.



Kommentarer:

Den här var rolig att skriva! Den är mitt bidrag till dagens SkrivPuff-övning. Jag vet att övningen egentligen löd: ”Skriv 5 favoritord på B och en berättelse där minst två av dem är med.” men jag tog mig friheten att använda mig av fler b-ord än så.

Berättelsen är en liten nostalgitripp. När jag var barn slog jag upp slumpvis valda ord i ordboken och skrev korta och knasiga berättelser där alla dessa ord skulle ingå. Det kunde bli hur konstiga historier som helst. Därför valde jag att här ovan skriva en helt galen, ickeseriös berättelse. Som kontrast till allt detta skrivande som jag tar på så stort (och ibland onödigt) allvar…!

1 kommentar:

  1. Hejsan!

    Det var bra med en liten fotnot eftråt ;-). Då är det väl på platts att erkännas att jag fattade NOLL ;-) men det gör ju inget. Jag gillar också att ibland bara skriva "ur mig det som kommer" liksom lite överflödsord som nlir meningar och ger mer plats i hjärnan när det är borta ;-). Men Puffen för mig är inte ett ställe som jag lägger tid på, för mig är det övning och känner jag att "detta blev ju bra" då bearnetar jag det till någon längre novell eller ett kåseri. Puffen är också ett sätt att testa helt nya skrivsätt som dikter som jag aldrig tidigare skrivit eller som min B-berättelse på nästan enbart ord på B.
    Ha det gott!

    SvaraRadera