Boken börjar med en introduktion av Nosebleed Studio. Ett
gäng som vet vad de gör när det handlar om att teckna. Hela boken är proffsig,
både upplägget, utformningen och innehållet. Efter introduktionen kommer tre serier, skrivna och tecknade av respektive författare.
Den första serien är Häxan av Joakim Waller.
Jag kan förstå varför den slutar och
börjar som den gör, det blir en fin återknytning, en snygg berättelse.
Tecknarstilen är manga, det är professionellt och stilrent. Men jag tycker att
historien blir för kort, dramatiken för snabb, allting går lite för hastigt. Det är över innan det hunnit börja. Det kunde ha varit mer utforskande av
1600-talets Sverige. Flickorna kunde ha flytt genom det historiska landskapet,
staden, byn, samhället, istället för som nu, direkt tillbaka till nutiden och
där tog det slut.
Den andra serien är Adjö Sverige av Natalia Batista.
Berättelsen av Natalia Batista fick större utrymme. Det var
en historia som fick tid på sig att växa, etablera karaktärerna, utforska det
historiska, i det här fallet artonhundratalets Sverige. Jag ställde mig dock
frågande till slutet, förstod det inte riktigt, förstod inte replikskiftet.
Trots att jag bläddrade fram och tillbaka och detaljstuderade bilderna. Förstod
inte vad slutet gick ut på. Det lämnade mig lite ställd och frågande och jag
blev irriterad på att jag inte förstod, kände mig lite dum.
Den tredje serien är Lailas resa av Magnolia Winroth.
Den lider också av att den är för kort, men
mer för att jag tycke så mycket om och ville veta mer, än att den faktiskt inte fungerar som den är. Den är episodisk, ett litet avsnitt i början på ett par
finländska barns flykt över till Sverige i 1930-talets krigstid.
Tycker mycket om tecknarstilen, svärtan i teckningarna,
utformningarna av karaktärerna med de lite sneda ögonen och speciella uttrycken
i ansiktet. Helt klart väldigt snyggt och proffsigt gjort. Men här ville jag
definitivt ha mer, det var som början på en längre berättelse, en inledning
till något som kunde ha räckt hela den här bokens omfång på egen hand.
Jag skulle önska att Magnolia Winroth gör något mer av den
här serien, låter oss följa de två små barnen inte bara upp på tåget i Finland,
utan hela vägen till Sverige, in i Sverige och ta del av deras upplevelse som
finska krigsbarn när de ska försöka klara sig i det svenska samhället. För så
långt kom man aldrig.
Resan hann liksom aldrig börja, trots titeln. Det blev bara kring tåget och vad som skedde där.
Dramatik i det lilla, som speglade den dramatik som utspelades i världen just
då och som färgade så många barns öden. Men, som sagt, jag vill ha mer!
Några sammanfattande ord.
Sammantaget är den här boken proffsigt gjord och en bra
introduktion till de respektive tecknarna/manusförfattarna.
Jag tycker också att den tjänar sitt syfte som en
introduktion till den svenska historien och hjälper läsaren – om det är ett
barn – att få en känsla för hur det kan ha varit, samt hjälper till att ge
barnet nyfikenhet och föder en vilja hos barnet att lära sig mer.
Dessutom är det ju snabbslukande, lättlästa serier och det
tror jag passar barn av i dag.
Enda nackdelen är att, även om det är genomarbetat och välgjort på alla sätt och vis, är aningen för kort. Den ger dock mersmak såväl som läsglädje.
Jag ser fram emot att läsa mer, både liknande antologier av
Nosebleed Studio och verk av de enskilda medverkarna.
Titel: Nosebleed Studio reser i den svenska historien
Författare: Joakim Waller, Natalia Batista, Magnolia Winroth
ISBN: 978919796046
Sidantal: 112
Recensionsexemplar: ja
Boken finns att köpa här:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar