tisdag 31 oktober 2017

Läsutmaning: #nonfictionnovember2017

Under november ska jag vara med i NaNoWriMo. Trots detta vill jag hinna med att läsa också. Jag tänkte fokusera på att läsa fackböcker så stör det inte mitt eget skönlitterära skrivande lika mycket.

Just för att det blir så intensivt blir det svårt att läsa någon annans skönlitterära texter under samma period, speciellt fantasy, eftersom jag själv skriver just fantasy.

Därför passar det utmärkt med utmaningen ”Non-Fiction November” som jag hittade på Booktube/Youtube häromdagen. Det är kanalerna Non Fic Books och abookolive som håller i evenemanget.

Nu har jag gjort i ordning en läshög, som dels består av recensionsexemplar som jag ändå vill och måste läsa, dels består av en bok som hör samman med kursen jag går, Fantastic Fiction and Where to Find It, anordnad av Linnéuniversitetet. Kursen är gratis och pågår just nu; det är inte för sent att hoppa på den!

Boken som hör till kursen är inte obligatorisk men väl rekommenderad. Jag lånade den via fjärrlån på det lokala biblioteket: The Cambridge Companion to Fantasy Literature. Hittills är den intressant, om än kompakt, full med fakta och hänvisningar till andra källor. Jag läste tjugo sidor i går och fortsätter på den redan i dag och in i november.

Min TBR för #nonfictionnovember2017 är:

1. Forsberg, Jenny: Skriv för din målgrupp - en bok om att anpassa sitt skrivande efter målgruppen
2. Pettersson, Christer: Gräv guld i dina egna kanaler - en bok om marknadsföring i sociala medier
3. James & Mendlesohn: The Cambridge Companion to Fantasy Literature
4. Karlsson, Sven Olov: Västmanland - en bok om just Västmanland
5. Andersson, Isabel: Köpenhamn bakom portarna - en vacker fotobok om Köpenhamn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar