fredag 12 september 2014

Vikten av tillförsikt eller Deadline för Jade - andra utkastet

Nu har jag petat lite på sidan "Mina böcker" också. Gå gärna dit och läs; jag försöker hålla sidan aktuell. Vad jag lagt till den här gången är deadline för andra utkastet av Jade. Tidigare var det ju så optimistiskt satt till 16 april, men mycket kom emellan under våren och saker och ting tar alltid längre tid än man tror. Jag hann långifrån klart med andra utkastet. Sedan har det varit stiltje under sommaren, men nu när det är höst är jag igång igen.

Deadline för andra utkastet är satt till 31 oktober. Då har det gått ganska precis ett år sedan NaNoWriMo 2013 (National Novel Writing Month). Som ni kanske kommer ihåg påbörjade jag Jade en vecka före NaNoWriMos start den 1 november.

Från början var det tänkt att bli en novell. Projektet växte med fler och fler scener och till slut insåg jag att det här blir nog en roman, men det tog ytterligare en tid innan jag vågade kalla projektet för just en roman och inte en novell. Det känns som lättare med novell. Jag flyttade projektet från min mapp med aktuella novellprojekt till mappen för aktuella romanprojekt och sedan var det officiellt.

Det blev ett romanprojekt och första utkastet blev klart till deadline 16 februari med lite marginal.

Under de senaste dagarna har jag jobbat med synopsis av Jade, äntligen tagit tag i det, och skriver en omfattande synopsis just nu. I och med arbetet med denna synopsis har jag tänkt om igen. Andra utkastet blir inte lika smalt som jag tidigare bestämt mig för, där jag lyfte ut stora delar av första utkastet och helt sonika slängde dem.

Nu har jag lyft tillbaka valda delar av första utkastet in i andra, så det blir inte omskrivning helt och hållet men i stora delar. Storylinen blir annorlunda, saker sker fortfarande i kronologisk ordning, men romanen är verkligen inte uppbyggd kronologiskt, utan jag hoppar rätt vilt i tid och rum.

Jag tror på det här, får jag bara till det och verkligen skriver och skriver om med lugn och tillförsikt så ska jag nog få till det i slutändan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar