Recension: Juli av Tania Kjeldset

Utläst: 2014-07-21
Utmaning: Läs ett år

Det här är den första boken av Kjeldset på svenska. Hon har tidigare skrivit bilderböcker och barnböcker samt medverkat i en antologi.

Boken handlar om Elin, en het och varm sommar, då hennes vänskap med Sara förändras och en ny kärlekshistoria tar vid med Kato, en mystisk pojke som Elin blir nyfiken på.

Såhär står det om handlingen på Adlibris:

Juli är en sommarhet kärlekshistoria med mycket undertext som har gjort succé i Norge. Boken är såld till flera länder, bland andra Danmark, Frankrike och Tyskland.

"Elin har känt Sara sen hon var liten. Varje sommar har de träffat varandra på Shröderön, tultat runt tillsammans i vattenbrynet med plasthinkar och badleksaker. Aldrig gjort något allvarligare än att hoppa från bryggan, simma ikapp under vattnet, jämföra solbränna. Enkla sommarritualer, samma varje år. Det är som om deras vänskap är beroende av just den här stranden, den här ön, den lätta sommarbrisen."

När boken börjar har både Sara och Elin förändrats. De har fyllt 15 och deras kompisrelation är inte lika självklar längre. Elin börjar mot sin vilja intressera sig för Kato - killen som hyr den gamla husvagnen hos Edmund Dal. Men vem är Kato? Varför är han så mycket med George, Edmunds handikappade son? Och vad är det med hans mamma Henny?

Tania Kjeldset skildrar på ett spännande sätt hur Elin och Kato upptäcker varandra och hur deras kärlek växer fram. Hon skriver stilla, stämningsfullt och vackert men under ytan tränger en ganska komplicerad historia fram.

Jag tog mig an boken med viss skepticism, men jag blev positivt överraskad. Jag tyckte att berättelsen var riktigt gripande, särskilt bipersonernas bakgrundshistorier (främst Georges). Som alltid när man sträckläser en bok blir den ännu bättre. Jag läste 101 sidor första dagen och läste ut den nästföljande dag. Det var en snabb- och lättläst bok. Det var en fin sommarbok med både sorg och glädje och sådant som ordnar sig.

Målgruppen är 12-15 år, fast jag tycker nog att boken passar bättre för de som är tolv, tretton, snarare än fjorton, femton. Kanske för att huvudpersonen är 15 och att det i just den åldern passar bättre att läsa om sådana som är något eller ett par år äldre. Något mer att fascineras av när man ålders- eller utvecklingsmässigt inte riktigt är där men på väg dit.

Vissa böcker går in på djupet i sådant som består mer av mörker. Kjeldset nosar lite grann på det mörka men dröjer inte kvar där. Boken är främst en lättsam sommarunderhållning, och det är väl kanske det man kan ha emot boken, att den snuddar vid mycket men inte utvecklar allt. Också det kan göra att man glömmer bort boken ganska snabbt; det är inte så speciellt att det dröjer sig kvar länge men det är i alla fall underhållning för stunden. Jag tyckte dock att det inte gjorde någonting. Jag tyckte om den och den passade bra att läsa just på sommaren, i värmen.