tisdag 7 februari 2012

Helgfynd!

I helgen var jag på en utförsäljning som Akademibokhandeln har - en rea - , mycket förmånlig sådan där de flesta böckerna kostar 10 kronor styck. Det var just en bunt med tiokronorsböcker som jag köpte.

Två böcker som jag fått mig rekommenderad på andra bokbloggar och som jag under en tid funderat på att köpa, hittade jag nu för tio kronor styck, och det var "Vickis Vintagebutik" av Isabel Wolff och "Livets aviga och räta" av Kate Jacobs.

Därtill hittade jag tredje boken i en serie om fyra av Philip Pullman. Han är mest känd för sin "Mörka materian"-serie, men han har även skrivit annat. Bland annat serien om Sally, "Sally Lockhart Mystery". De två första böckerna har jag på svenska, men inte de två sista. När jag sökte tidigare efter bok tre och fyra, visade det sig att de inte var översatta. Jag mailade förlaget och de hade inga planer på att översätta dessa böcker i framtiden heller. Så jag bestämde mig helt sonika för att köpa de två resterande i serien på originalspråket engelska och lade upp dem på min väldigt långa "vill köpa"-lista. Nu hittade jag alltså den tredje boken, "The Tiger in the Well" för bara tio kronor! Vilket kap! Den fjärde och sista Sally Lockhart-boken letade jag efter bland reaböckerna, men jag hittade den inte. Det blir att köpa den på annat vis.

Den fjärde boken jag köpte hör ihop med vad jag läser just nu. Jag är på de sista skälvande sidorna av första boken i serien om Sookie Stackhouse, "Dead until Dark", (den där serien som blev till tv-serien True Blood), och jag tror att jag vill läsa fortsättningen! Så när jag ramlade över "Dead as a Doornail" i pocket för bara tio kronor passade jag på att köpa den. Det visade sig vara femte boken i serien, så jag måste först komma över bok två, tre och fyra och läsa dem, innan jag kan läsa denna nyinköpta.

Den femte och sista boken jag köpte är en fransk liten pärla. "La cantatrice chauve suivi de La leçon" av Eugène Ionesco, innehållande två pjäser av Ionesco, en längre och en kortare. Att läsa dramatik kan vara ett lättare sätt att lära sig läsa fransk skönlitteratur på än att plöja tjocka romaner, inbillar jag mig i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Har de fortfarande rea och är det alla Akademibokhandlar som har det?? Gud, hjärtat nästan stannade i bröstet på mig när jag läste detta- alla böcker jag missat att fynda!!! / Jennie

    SvaraRadera
  2. Jag tror tyvärr att det bara är Akademibokhandeln i Västerås... Men jag kan inte svära på det. Akademibokhandeln kanske har liknande reor i andra städer?

    De har utförsäljning i en annan lokal som ligger mittemot där den vanliga butiken ligger, i Sigmahuset i Västerås, och de har fortfarande rean kvar.

    SvaraRadera