fredag 6 januari 2012

Voices

Jag har tagit upp mina franskstudier igen. Jag läste franska på högstadiet och i gymnaiset. Det känns just nu väldigt avlägset. Men franskkunskaperna sitter i, åtminstone en del av dem, märker jag nu när jag börjar repetera. Jag lånade i går en språkkurs på biblioteket som jag nu börjat lyssna till och använda mig av: "Pique-nique 2". Nybörjarfranska men inte den allra lättaste. Parallellt med det har jag börjat läsa en bok på franska som jag lånat av min mamma: "Le Cœur d'un autre" av Tatiana de Rosnay. Det kommer att gå långsamt, så det går inte an att bara läsa den boken...

Men jag visste inte vad jag skulle välja att läsa härnäst, så jag skrev några författarnamn på lappar, blandade dem och lade dem i en mugg, drog en lapp och fick upp "Ursula K. Le Guin", så nu läser jag bok två i en trilogi, titeln är "Voices", och första boken i trilogin läste jag i december 2007. Ett bra tag sedan alltså. Boken är dock mer eller mindre fristående - i alla fall från den första - så jag tror det ska gå bra ändå.

En bok på engelska av min favoritförfattare och en bok på franska av en annan författare. En bra början på 2012 med andra ord. Nu ska här läsas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar