lördag 15 oktober 2011

Börjat läsa i "Vildhäxa - eldprovet"

Det går lite trögt med läsandet just nu. Philip Reeves "Förrädarens guld", andra boken i serien om de vandrande städerna, fastnade jag i mitt i. Jag läste annat samtidigt och så började jag komma igång igen med mitt skrivande. Och när skrivandet kommer i fokus, faller läsandet tillbaka.

Jag försöker dock komma igång igen. Inte i Philip Reeves bok, för den blev jag tvungen att lämna tillbaka till biblioteket. Inte heller i Agnes von Krusenstjernas "Älskande par", som är del V i serien om Fröknarna von Pahlen. "Älskande par" började jag i under september, men har fortfarande inte läst ut. Det blev en lång paus, jag är på sidan 77, och där lär jag vara ett tag.

Vid ett nytt besök på biblioteket igår, lånade jag en helt annan bok, en lättläst, bara för att komma igång med läsandet igen. Jag har läst några böcker av Lene Kaaberbøl förut, och jag är nyfiken på de böcker av henne jag inte har läst än, har ett par stående i min egen bokhylla.

Men nu lånade jag en som jag inte sett förut, en nyutgiven bok av henne. "Vildhäxa - eldprovet", copyright 2010, tryckt 2011. En rykande färsk bok med andra ord. Och färskt märks också på att huvudpersonen använder mobiltelefon och hennes mamma en gps, när de ger sig av ut i skogen till mammans syster, och äventyret tar sin början.

Det är en spännande barnbok, och jag lär nog läsa ut den rätt snabbt, för den är riktad till de lite yngre, kapitlen är korta och textstorleken stor. Sedan lär jag vänta på den spännande fortsättningen, för det här är första boken i en serie, där andra delen utkommer 2012. Jag återkommer med fler kommentarer om "Vildhäxa - eldprovet" när jag läst den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar