torsdag 5 maj 2011

Statusuppdatering: läsarutmaningar

Enligt O har redovisat sin utmaningsstatus, hur det går i de läsarutmaningar som hon är med i. Jag blev inspirerad när jag läste hennes inlägg och tänker göra detsamma. Ge er en statusuppdatering för hur det går.

Sorgligt nog läser jag inte alls lika mycket som t.ex. enligt O gör. Jag skriver istället, målar, tecknar, och slösar lite tid också - spelar CityVille på Facebook.

Allt det där tar sin tid. Det är ju ändå skrivandet och målandet/tecknandet som jag vill satsa mest på. Men att läsa hör ju också till. Genom att läsa massor, lär man sig massor och får tips och knep på hur man själv ska skriva (eller inte skriva).

Så mina läsarutmaningar går lite långsamt och trögt.



Alfabetutmaningen går ut på att läsa minst en bok från varje bokstav i alfabetet av olästa böcker man har hemma i sin egen bokhylla. Författarens efternamn är det som gäller.

Jag skrev en lista då jag påbörjade utmaningen. Den måste jag nog revidera. I fallet med den här utmaningen blir det bättre om det blir som det slumpar sig, lite grand. Dvs. jag läser mina böcker i min bokhylla, och vips har jag utmaningen gjord - om det kunde vara så enkelt.

Hursomhelst, hur har det gått där hittills i år?

Några bokstäver är tagna: R (Rowling), G (Gibbins), M (Mazetti), K (Kaaberböl), P (Pullman), B (Bell), W (Wahlberg).



Boktolvan-utmaningen fick jag från enligt O. Man ska läsa någon bok av tolv författare som man länge tänkt läsa något av, men aldrig läst.

Boktolvan trodde jag mig börja läsa till, men så insåg jag att jag hoppat över en av de viktigaste bitarna, nämligen "någon jag länge tänkt läsa". För att läsa bara nya författare räknas ju inte här. Därför har det blivit väldigt få böcker lästa i den här utmaningen, faktiskt ingen alls. Skärpning, skärpning, med andra ord.



Nästa läsarutmaning jag är med i är "nästa bok i serien". Där är det precis som det låter, man ska läsa just nästa bok i serien. Men inte vilken som helst. Det måste vara en bokserie där man börjat med åtminstone första boken i serien redan innan 2011. Det är de där serierna med härliga böcker som man länge velat läsa men som inte blivit av. Vill du veta mer om läsutmaningen kan du gå in på Paulas bokblog.

Hur har det gått här då, för mig? Jag har lyckats läsa flera stycken! Jag har lyckats läsa sista Harry Potter-boken och bloggat om den dessutom. Jag har läst nästa bok i serien av böcker om Ramona och Theo av Kim M. Kimselius, ja, flera böcker av henne, två stycken jag inte läst förut, plus en omläsning av bok 1. Kimselius skriver mycket spännande ungdomslitteratur. Besök hennes blogg och hemsida för att få veta mer.



Trilogiutmaningen är nästa utmaning. Innan april 2011:s slut, läs tre böcker i en valfri trilogi (eller de tre första böckerna i en längre serie). Jag har läst både första och andra boken i serien Släkten av Mazetti respektive Wahlberg. Tredje boken har jag skam att sägas inte läst ut helt, fast april är slut. Och jag som verkligen trodde att jag skulle ro iland den här utmaningen! Räknas början på maj som slutet av april? Jag har i alla fall bildat mig en uppfattning om boken och skrivit en första recension - kanske lite smått desperat?



Nästa utmaning jag hoppat på är Lyrikutmaning 2011. Lyrik ska läsas varje månad, minst en bok, gärna fler. Gamla favoriter eller nya bekantskaper. Dessa är kraven.

Hur har det gått? Jag hoppade på utmaningen för att jag läser himla lite lyrik, speciellt med tanke på att jag gärna skriver just lyrik själv. Tyvärr har det gått dåligt med den här utmaningen. Jag har läst "Här" av Wislawa Szymborska. Annars har det inte blivit någon lyrik alls. Och nu har det gått fyra månader. Borde vara fyra böcker, men det är en. Jag ska göra nytt försök nu i maj, läsa lyrik igen.



Sista utmaningen jag hakat på är Jorden runt på 8 böcker, från Lyrans noblesser. Här kan man hoppa på och av som man vill från månad till månad. Varje månad finns det tre böcker att välja på från en specifik del av världen, som t.ex. Asien, och man kan välja att läsa en eller alla tre, eller bara två av dessa böcker.

Jag har läst (delar av) Mellanösterns "Järngräshoppan", och innan dess, "Här". Så en och en halv bok av tre (februari, mars, april). Ganska okej faktiskt. Och böckerna för maj är jag på g med, har lånat två av dem från biblioteket, inspirerad att läsa dem båda. Vi får se hur det går.



Det var min statusuppdatering för nu.

Jag ser att det finns en del att önska, men att jag samtidigt kämpar på. För jag läser ju inte bara ovannämnda böcker och bokutmaningsböcker. Det kanske är där problemet ligger, att jag läser så mycket annat. Andra romaner, pjäser, barn- och ungdomsböcker, bilderböcker, seriealbum, manga-böcker, serietidningar, tidskrifter, dagstidningar...

Så visst läser jag. Och det är väl ändå huvudsaken.

2 kommentarer:

  1. Skönt att se att jag inte är ensam om att hoppa på massor! Ingen press skulle jag säga, det som blir läst blir läst.

    SvaraRadera
  2. Ja, man blir så entusiastisk i början på året när alla nya utmaningar ploppar upp. Ett gott råd, tack! - jag ska göra mitt bästa men inte bli besviken på mig själv om inte alls blir läst. :-)

    SvaraRadera