tisdag 17 juli 2007

Den spontana skribentens problem

Jag trodde jag hade löst allting.

Jag såg det så fint framför mig:

hur M satt och samtalade med de fem närmast runtomkring honom, och då och då sneglade på sångerskan som satt fyra platser längre bort till vänster om honom (fast på andra sidan bordet), där hon satt och talade med den manlige kontrabasen som satt tre platser ifrån M (också på motstående sida av bordet). Nu kan den uppmärksamme snabbt dra slutsatsen att de sitter varannan kvinna, varannan man.

Mittemot M sitter således en kvinna, och både på hans högra såväl som hans vänstra sida sitter en kvinna. Eftersom jag inte ville placera sångerskan för nära honom löste jag det som jag beskrivit ovan. Jag hoppas att hon inte sitter för långt bort för att han ska kunna betrakta henne. Ni som tycker det, hojta till!

M sitter alltså på en viss plats, med en kvinna mittemot sig, och till vänster om henne från Ms håll sett sitter en man, sedan nästa kvinna, sedan ytterligare en man (kontrabasen nämnd ovan) och slutligen sitter då sångerskan där.

So far, so good.

Mitt problem rör dirigenten. Efter lite tänkande valde jag att placera honom till höger om M. Först sitter där en kvinna, precis intill M, och till höger om kvinnan sitter dirigenten. Dirigenten ska luta sig fram förbi och över kvinnan och uppemot M, stöta till M och få honom att tappa sitt vinglas.

Vad är problemet? undrar du då.

Jo, attans, jag kom på att M är vänsterhänt!

Då får väl dirigenten sitta på vänster sida, till vänster om kvinnan till vänster om M, säger den sluge och snabbtänkte.

Ja, jo, i och för sig. Det var bara så roligt att skriva alltihop, och tänka ut allt så bra, och så faller plötsligt hela bilden jag formar framför mig och med ens måste alla omplaceras. Det fick mig att skratta högt.

Dessutom sitter i så fall dirigenten, om jag nu ska flytta på honom, alldeles för nära sångerskan.

Men det kanske går att lösa ändå, och jag kanske till och med kan dra fördel av att det för då kommer dirgentens uttalanden att framstå som än mer plumpa.

Jag är dock fortfarande orolig för att sångerskan sitter för långt bort från M!

Men skulle jag verkligen kunna låta henne sitta som kvinnan inte mittemot M, men den som satt nästa kvinna till vänster om honom (och på motstående sida av bordet)? Just nu sitter hon alltså, återigen, fyra platser bort och på motstående sida av bordet.

Jag har sannerligen rört till allting genom att placera dem man-kvinna-man-kvinna-man-kvinna.

En fråga apropå det:

visst är mannen kavaljer till kvinnan som sitter till vänster – och inte till höger! - om honom?

Säger etiketten något om att tala till “fel” kvinna/man? För om en man verkligen inte talar med kvinnan som sitter till höger om honom utan bara med den kvinna som sitter till vänster om honom då ligger jag risigt till för kontrabasen bryter etiketten och talar med fel kvinna!

(Men i mina ögon måste han tala med henne för annars vänder hon inte huvudet till vänster och då kan inte M se hennes ansikte!)

Kommentarer är varmt välkomna!

6 kommentarer:

  1. Jag vet inte... Om du tittar på en ordinär dukning, ställs glasen på höger sida om tallriken. Även för en vänsterhänt människa, skulle det således vara mycket plausibelt att M hela tiden grep efter det med höger hand, och att han hela tiden ställde tillbaka glaset där det ursprungligen stod. På en finare middag rumsterar man ju inte gärna omkring bland dukningen. Och då skulle M åtminstone under ett par tillfällen ha vinglaset i den hand som stöts till. Skulle jag tro. Kanske.

    Kul problem, i alla fall! För mig som inte tampas med det alltså... *skrattar*

    SvaraRadera
  2. *skratt* Du slog ned precis på den punkt jag inte tog med i bloggen men som är av avgörande betydelse. Mycket riktigt skulle han dricka med glaset i höger hand, men i just mitt fall har han tappat en sharonfrukt i vinglaset, och för att få upp den frukten håller han en gaffel i vänster hand och glaset i höger hand. Just som han ska få upp sharonfrukten kommer dirigenten och stöter till honom och hans vänstra armbåge.

    SvaraRadera
  3. Ja, den du...
    Ja, då får du väl lägga toaletterna nånstans på vänstra sidan och ha dirigenten på språng en liten stund, så att han på väg till sin plats lutar sig över M:s vänstra sida för att säga något.... och gör olyckan till ett faktum.
    Bwahahahaaaaaa -- nej, usch, jag ska sluta. Det är *sådär* kul när folk försöker gissa sig till vad man skriver och komma med råd, och så blir det bara helt fel!
    Hoppas du hittar en lösning.

    Och du -- det låter som en riktigt cool scen!!!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är kul att andra engagerar sig! Sen om de gissar fel gällande hur scenen egentligen ser ut är en annan sak. Din kommentar får mig i alla fall att fundera. Jag kanske har löst det hela för enkelt. Just nu sitter dirigenten till vänster och allt han gör är att luta sig fram över kvinnan som sitter till höger om honom för att nå fram till M. och säga någonting till honom. Och då krockar han med Ms armbåge.
    Med din "toalettscen" inser jag vad jag skulle kunna göra. Men det kanske inte är helt fel att lösa saker på enkla möjliga vis heller...

    SvaraRadera
  5. På gask i Uppsala i alla fall så sitter mannen till vänster om sin bordsdam. När de så ska skåla med varandra använder hon höger och han vänster hand. Ännu mindre anledning för honom att dricka med vänster, alltså...

    SvaraRadera
  6. Tack för kommentaren! Han dricker med höger, således. Precis som jag svarade Linda, i mitt exempel dricker han egentligen inte. Han håller glaset i höger hand och gaffel i vänster. Sen hur mycket det bryter mot etiketten att stoppa gaffeln i glaset är en annan fråga... :-)

    SvaraRadera