tisdag 24 juli 2007

Andra kapitlet utan tredje gången gillt

Vilket envist kapitel detta var!

En gång i tiden började det vid en röd bil.

Sedan flyttades det bakåt, och började vid husfasaden istället, i närheten av bilen, men inte riktigt där.

Det var innan jag insåg att jag faktiskt kunde vara med inne i ateljén också. Då flyttades jag raskt timmar bakåt.

Men nu har jag krångel där också, och har försökt att lösa det på ena efter andra efter tredje sättet. Så kom jag på att jag helt sonika skulle flytta mig ännu lite tillbaka i tiden, och nu befinner jag mig inte stående på en pall i ateljén utan sittande i en fåtölj, och utanför regnar det. Men i och med fåtöljen är alla beskrivningar av de andra två personerna i rummet och beskrivningen av rummet ifråga flera timmar framåt i handlingen. Problem!

Tidigare beskrevs rummet när solen gjorde sitt intåg, efter molnighet, som tydligen följde efter regn, så då såg rummet ut därefter – det blev ett solrum.

Nu är det ett regnrum och jag har svårigheter med var jag ska placera fåtöljerna, och jag undrar om Maximilian verkligen flyttar på en fåtölj hela vägen bort till balkongen när han ska röka. Men har man stått på en pall åtminstone näranog en timme utan att röra sig vill man nog sitta lite. Fåtöljerna är redan placerade invid en annan dörr, som leder till ett trapprum. Och rummet är för litet för att “befolkas” av fler fåtöljer. (Kanske tar han med sig pallen och sitter på den?)

Dessutom har jag problem med hur snabbt en skräddare kan sy ett plagg, när tillskäraren måste klippa till tygstyckena först och innan dess ska mätningarna ske, och sedan ska plaggen provas och allting fallera och mätningarna börja om igen. Hur snabbt syr en skräddare en kavaj? Jag kan inte börja dagen innan men jag kan låtsas att dagen innan finns med i beräkningen.

T_K_353_Kapitel03_Old Version. New Version. New Version Again. Newer Version. Newest Version. Later Version. Future Version. Det är i alla fall roligt att namnge kapitlet, och helt i onödan använda engelska.

Nu har jag flyttat kapitlet ännu längre bakåt i tiden ( i och med Future Version). Nu är det tidig morgon, det regnar för fullt och Maximilian träder just in i vindsrummet. Allting börjar från början. Men blir det lättare för det? Nej. Envisa, envisa kapitel, och envisa, envisa jag.

3 kommentarer:

  1. Kan han inte bara helt sonika sitta på golvet?

    SvaraRadera
  2. Den enklaste lösningen är oftast den bästa. Tack för hjälpen!

    SvaraRadera