fredag 26 februari 2021

Helgfrågan v. 8: bokrean och boktips


 Veckans helgfråga hos Mia på Mias bokhörna är:

Vad har ni köpt på bokrean?

Mitt svar blir: ovanligt få böcker i år. Eftersom jag fyller år i februari (17:e) får jag ofta presentkort på den lokala bokhandeln som jag lägligt kan använda på rean. Så också i år.

Trots att jag bara hittat en bok i reakatalogen som jag ville ha, hittade jag fler när jag väl var på plats i butiken. Ändå blev det ovanligt få, som sagt. Jag köpte 4 böcker på den lokala Ugglan-bokhandeln. Ni kan se dem på fotot nedan. Kallocain och Samlade dikter, båda av Karin Boye, som jag bara läst strödikter av i antologier och under skolkurser. Samt Ninja Timmy och staden av is av Henrik Tamm, och Dans för en död prinsessa av Lo Kahn.


Sedan köper jag alltid lite på nätet också. I år hade jag bestämt att skippa Adlibris (jag har ändå massor av olästa böcker hemma redan som det är), men SF-bokhandelns rea kan jag inte motstå. Tyvärr var det färre än vanligt på SF-bokhandelns nätrea, trots att de bara satsade på att ha rea online i år på grund av corona och inte alls i deras fysiska butiker. Detta berodde på att de valt att i år bara ha böcker från förlagens restlager. Inga böcker alls utrensade från SF-bokhandelns egna hyllor.


Jag kollade in en bok, Annihilation av Jeff VanderMeer, dagen innan rean började och innan alla böcker fanns i shoppen, som jag skulle ha velat köpt, men då jag äntligen kom mig för att trycka på köp-knappen var den redan slutsåld. Händer tyvärr ganska ofta på SF-bokhandelns rea; många böcker har de få exemplar av och det gäller att hänga på låset och beställa redan under de första timmarna på deras rea för att få tag på det man vill.

Jag var ovanligt sen som beställde strax efter lunch den 23 februari - samma dag som rean började. Hittade till sist två böcker. Lite besviken var jag, att de inte hade fler böcker på rean i år, men men. Jag har ju ändå nog med läsning hemma för flera år framöver och nu har jag också sex nya böcker. Fyra från Ugglan och två från SF-bokhandeln: The Lathe of Heaven och The Dispossesed, båda av Ursula K. Le Guin.

Bonusfrågan är:

Har du något bra boktips, en bok vi absolut inte får missa?


Svår fråga. Jag vill alltid ge tips till folk utifrån vad jag vet att de gillar, inte utifrån vad jag gillar - på samma vis som jag gör när jag ska köpa böcker till folk i present. Vad jag själv då gillar är irrelevant. Det är ju ändå den andra personens tycke och smak som då går före.

Men om jag begränsar mig till någon bok på rean som jag läst och gillat - och kanske du också gillar - får jag säga The Dispossessed av Ursula K. Le Guin. Jag läste den flera gånger som tonåring i översättning med titeln Shevek, lånade den på biblioteket. Numera finns en nyöversättning med titeln De obesuttna.

Det var alltså länge sedan jag läste den så den är vag i minnet men det var ändå en favorit (liksom många av Le Guins andra böcker).

The Dispossessed är en SF-bok från 1974, en riktig klassiker av en riktigt bra kvinnlig författare i en genre som annars länge dominerats av män.

Och snart hoppas jag att den landar hemma hos mig så att jag för första gången får läsa den på originalspråk.

2 kommentarer:

  1. Kallocain och Annihilation, suveränt bra böcker! De obesuttna vill jag verkligen läsa (snälla biblioteket öppna någon gång!). ;)

    SvaraRadera
  2. Tack för tips, jag fyller också den 17:e.

    SvaraRadera