söndag 6 juli 2014

Läs-a-lot sommar 2014 och skämsböcker

Efter mycket velande hit och dit bestämde jag mig i sista stund för att ändå vara med på läsutmaningen. Nelly på Nellons bokblogg och Jenny på Jennys bokstavliga vardag anordnar något som de kallar Läs-a-lot sommaren 2014. Det är en läsutmaning som pågår från den 5 till den 11 juli och som går ut på att läsa så mycket som möjligt under dessa sju dagar. Egentligen pågår en tävling också men eftersom jag var så sen med att anmäla mig deltar jag utom tävlan; för tävlingen skulle man ha anmält sig senast i torsdags (3/7) kl. 18.00.

Temat för utmaningen är "skämshögen", TBR-shame. De böcker man har hemma i bokhyllan - olästa - och som man skäms för att man ännu inte läst.

Jag måste tyvärr erkänna att jag har massor av sådana böcker. Eftersom böcker är en färskvara passar jag på att köpa mycket när det kommer ut i bokhandeln, innan böckerna försvinner från affärerna igen. På samma vis önskar jag mig böcker i julklapp och födelsedagspresent. Många böcker har jag fått och köpt genom åren. Därför, efter allt mitt velande, valde jag att ändå vara med i Läs-a-loten. Jag ska läsa "presentböcker", det vill säga böcker jag fått i present men ännu inte läst, bara för att de blivit stående, inte för att jag egentligen inte vill läsa dem - absolut inte. Många gånger önskar jag mig just böcker som jag vill läsa, andra gånger får jag överraskningsböcker - sådant jag inte önskat mig men ändå tacksamt tar emot. Det är ju så roligt med böcker! Och jag läser gärna även sådant som är utanför min bekvämlighetszon.

För den här Läs-a-loten har jag valt att ta böcker uppskrivna i en anteckningsbok där jag samlat böcker jag fått av nära och kära, och stryker böckerna allteftersom jag läser dem. En del böcker jag får läser jag på en gång, men mycket blir tyvärr stående. Samma sak gäller böcker jag köper själv.

Eftersom det finns så himla mycket att läsa har jag alltid suktat efter sådant jag inte har än - och följaktligen har jag lånat mycket på biblioteket också. Många år och gånger har det blivit så att jag läst låneböcker före egenägda böcker. I år går jag verkligen in för att ändra på den saken. Bara läsa låneböcker som jag lånat för att det är sådant jag inte vill lägga pengar på att köpa - som grafiska romaner/seriealbum som jag gärna läser men inte alltid vill eller kan lägga pengar på (ekonomin är begränsad), eller barnböcker (speciellt bilderböcker) som jag heller inte vill köpa för att det många gånger är lite bok för mycket pengar.

Första dagen i Läs-a-loten gick mest åt till velande av om jag skulle vara med eller inte. Jag har jobb och skrivande och annat som konkurrerar med lästiden, fotbolls-VM till exempel som jag ändå vill ägna lite tid åt (även om jag inte följt det så mycket) vill jag gärna se semifinaler och finalen.

Nåja, alltså gick dag 1 i Läs-a-loten, den 5 juli mest åt till annat, det blev umgänge med släkt - mycket trevligt för övrigt. Därför hann jag bara välja bok på kvällen och läsa två sidor.

I dag, söndag, dag 2, har det blivit betydligt mer läst. Jag valde att börja med "Det gångna är inte en dröm" av Theodor Kallifatides, en bok jag fick i julklapp av min fästman julen 2010 och ännu inte läst - skäms på mig.

Det är trivsam läsning, och avslappnande bekvämt att läsa på svenska nu när jag läst så mycket på engelska på sistone.

Således har jag läst närmare 150 sidor i dag och det kanske blir ett par sidor till innan dagen är slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar