fredag 1 oktober 2010

Jag vann "Underfors"!

Jag har just börjat läsa ”Underfors” av Maria Turtschaninoff. Igår fick jag boken med posten – signerad! Jag vann nyss en tävling! Maria Turtschaninoff anordnade den på sin blogg.

Uppgiften var att skriva sin egen version av hur man kommer till Underfors, som den nyutgivna boken handlar om. Fyra stycken vinnare skulle få varsitt signerat exemplar av boken. Och jag var en av de fyra som vann! Jätteglad blev jag! Jag har velat läsa boken sedan Turtschaninoff först omnämnde den på sin blogg, och nu får jag äntligen göra det!

Eftersom jag precis börjat läsa, och inte hunnit längre än till sidan sexton, vet jag ännu inte hur man kommer till Underfors som är beläget under Helsingfors.

Min egen version av hur man kommer dit finns att läsas på Turtschaninoffs blogg, tillsammans med de andra vinnarna, såväl på hennes förlags hemsida. Men jag vill också lägga upp den här för alla som vill läsa.

Här följer min version av hur man tar sig till det magiska Underfors:

En natt när månen lyser och det är stjärnklart, då ska du plocka ned den allra klaraste stjärnan från himlen. I parken, intill den flerhundraåriga eken, hittar du grävlingen som hjälper till att smida en nyckel av stjärnstrålar och stjärnstoft. Grävlingen visar sedan vägen. Först får du krypa ned i grävlingsgrytet och hälsa artigt på grävlingens familj, helst också ska man byta gåvor, ge något till familjen som ger något till dig, innan du tar sig vidare nedåt. Du når en grotta i vilken det finns en stendörr. Med stjärnnyckeln låser du upp stendörren. På andra sidan ligger Underfors. Ta det försiktigt när du öppnar dörren, för på andra sidan är en lång trappa ned till själva marken i Underfors.
Efteråt, på väg tillbaka hem igen, får du inte glömma att sätta tillbaka stjärnan igen på himlen.

1 kommentar: