måndag 26 juli 2010

De 50 bästa barnböckerna (enligt experterna)

Fetstila titel + författare om du läst boken

Om du inte läst just den boken men annat av författaren – fetstila författaren
Kursivera de titlar du vill läsa
Stryk över de du inte vill läsa, eller markera dem med rött
* efter boken betyder att du aldrig hört talas om den
+ efter boken betyder att du äger den
x efter boken betyder att du påbörjat men inte läst ut den


1. H. C. Andersen - Sagor

2. Christina Björk/Lena Anderson – Linnéa i målarens trädgård

3. Ivar Arosenius – Kattresan

4. Gunilla Bergström – Alfons Åberg

5. Elsa Beskow – Bilderböckerna

6. Enid Blyton – Fem-böckerna +

7. Jean de Brunhoff – Babar

8. Bröderna Grimm – Sagor

9. Lewis Carroll – Alice i Underlandet

10. Aidan Chambers – Dansa på min grav

11. James Fenimore Cooper – Den siste mohikanen

12. Richmal Crompton – Bill-böckerna (har läst en)

13. Roald Dahl – Kalle och chokladfabriken

14. Roald Dahl – SVJ +

15. Daniel Defoe – Robinson Crusoe

16. Charles Dickens – Oliver Twist +

17. Alexandre Dumas d.ä. – De tre musketörerna

18. Alexandre Dumas d.ä. – Greven av Monte Cristo

19. Michael Ende – Momo – eller kampen om tiden +

20. Kenneth Grahame – Det susar i säven +

21. Maria Gripe – Hugo och Josefin +

22. Lennart Hellsing – Bananbok

23. Tove Jansson – Mumintrollen +

24. Rudyard Kipling – Djungelboken

25. Ole Lund Kirkegaard – Gummi-Tarzan

26. Gösta Knutsson – Pelle Svanslös

27. Erich Kästner – Emil och detektiverna

28. Selma Lagerlöf – Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige +

29. C.S. Lewis – Sagan om Narnia

30. Astrid Lindgren – Bröderna Lejonhjärta

31. Astrid Lindgren – Emil i Lönneberga +

32. Astrid Lindgren – Mio min Mio

33. Astrid Lindgren – Pippi Långstrump

34. Astrid Lindgren – Ronja Rövardotter +

35. Barbro Lindgren – Loranga, Masarin och Dartanjang

36. Erik Linklater – Det blåser på månen

37. Michelle Magorian – Godnatt, mister Tom

38. Egon Mathiesen – Misse med de blå ögonen

39. A.A. Milne – Nalle Puh +

40. L.M. Montgomery – Anne på Grönkulla +

41. Sven Nordqvist – Pettson-böckerna

42. Margaret Rey – Pricken

43. Antoine de Saint-Exupéry – Lille prinsen

44. Maurice Sendak – Till vildingarnas land

45. Robert Louis Stevenson – Skattkammarön

46. Jonathan Swift – Gullivers resor

47. Lisa Tetzner – Sotarpojken

48. Mark Twain – Huckleberry Finn

49. Mark Twain – Tom Sawyer

50. Jules Verne - En världsomsegling under havet

Hittade listan hos Bokmamma:

http://bokmamma.blogspot.com/

Det är bara sju av femtio böcker som jag inte läst, och sex författare av vilka jag inte läst något.

Om man säger så här: det märks att jag läst många barnböcker, det märks att jag har bra minne gällande vilka barnböcker jag läst och inte. Jag måste säga att många av nämnda författare tillhör mina favoritförfattare när det gäller just barnböcker, t.ex. alla böcker av Roald Dahl, A.A. Milnes böcker om Nalle Puh, böckerna om Anne på Grönkulla, äventyrsböcker som de av Alexandre Dumas, Tove Janssons böcker, alla Michael Endes barnböcker med flera. En bra lista, men jag hade nog räknat upp andra böcker som topp-femtio. Dock hade nog ovannämnda författare i min egen uppräkning fått någon av posterna i min egen version av topplista.

3 kommentarer:

  1. Du har bra minne när det gäller barnböcker =) Självklart finns det fler favoriter än de här. Men när man klipper från wikipedia får man ta det man får ;)

    SvaraRadera
  2. Du får göra en egen topp 50(eller 100)-lista och sprida till oss andra!
    :D

    SvaraRadera
  3. Tack, fröken S. Det finns massvis med barnböcker, såklart, och tur är väl det - det är väldigt kul att läsa barnböcker också. :-)

    Sigrinn: Tack för tipset, bra idé, det vore en kul sak att göra! Jag ska fundera och återkommer så småningom med en lista, så håll utkik! :-D

    SvaraRadera