tisdag 29 september 2009

Att slänga eller inte slänga, det är frågan!

Jag gör ordentliga utrensningar, både i mina mappar, pärmar och tidskriftssamlare, och på datorn. Nu vill jag ha ordning och reda. Men oj, så sjåpig jag är när det kommer till att slänga saker! Speciellt i mina bokprojekt... Allt gammalt som jag förkastat och inte har kvar i projektet, alla personer jag inte använt mig av och som bara kommer att samla damm, alla gamla förkastade versioner av bokprojekt... All gammal "fakta" som blivit inaktuell. Sånt kan man väl inte bara slänga!? Jag har tusentals filer som jag inte vågar göra mig av med! Är det samma sak för er? --- Det är samma sak med utskrivet material som är inaktuellt. Jag fyller gamla pärmar och köper nya för att få plats med nytt material, klumpar ihop gammalt, men slänger inte... Hur långt ska man gå med tanken "det kanske går att använda någon annanstans, i ett annat projekt"? - en tanke som egentligen är god och sund, för så är det ju med dynamiska projekt och idéer? Sådant kan återanvändas eller omformas... men i vilken utsträckning ska man spara?

1 kommentar:

  1. När det gäller kreativa/skapande saker tror jag man kan spara ganska länge... Det är rätt surt att upptäcka att man har slängt det där blocket eller den där filen för att man tyckte den var inaktuell när man får en idé om hur man skulle kunna baka in det igen...

    Sparar man grejerna som textdokument så kan man ju inte klaga på att det tar en massa utrymme och borde göras av med för den skullen, iaf...

    SvaraRadera