tisdag 21 april 2009

Krokikurs

I söndags var jag på kroki.

Vi började klockan 10.00 och höll på till klockan 15.00 med två pauser, en gång för fika, andra gången för lunch. Det var några intensiva timmar. Jag var riktigt trött efteråt. Men det kändes jättebra. Det var roligt och kul, fast svårt.

De längsta ställningarna varade 5 minuter. De kortaste var en minut vardera. Ett helt nytt block i A3-format hade jag köpt. Sidorna tog slut och jag fick börja teckna på baksidorna istället. De allra sista skisserna gjorde jag i ett A4-block som jag också hade med mig. Det var jättelänge sedan jag fick en så väldigt givande session; det är verkligen ett privilegium att få tillgång till modell. Det var två stycken, en manlig och en kvinnlig som alternerade. Vi var ungefär tio stycken som gick på krokin. Som icke-medlem i konstnärsföreningen betalade jag 100 kr. Det var billigt, tycker jag.

Det lustiga och roliga var att jag verkligen kände hur jag utvecklades, bara under den korta tid som "kursen" var. Från den allra första tafatta teckningen till den sista, kände jag hur seendet förbättrades, att jag experimenterade med både hur jag tecknade samt hur jag höll i pennan.

"Håll den hursomhelst, bara inte som när du skriver", var rådet från modellerna, som också är verksamma konstnärer.

Så nu har jag ett helt block fullt med krokiskisser, skisser som jag kan ha som utgångspunkt till målningar. Jag har redan börjat lite löst på en akrylmålning utifrån en av skisserna. Det känns verkligen inspirerande! Jag längtar redan till nästa tillfälle då jag får möjlighet att teckna kroki.

Inte bara det att kroki blir till inspiration för tavelmålning; jag kan också använda mig av krokiskisserna när jag tecknar/målar illustrationer till mina bokprojekt. Mycket gott kan komma ur den här erfarenheten, med andra ord. Det var inspirerande och lärorikt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar