måndag 9 februari 2009

Pusselbitar faller på plats

Egentligen skulle jag skriva på julnovellen. Jag kom så långt som till att öppna dokumenten. Jag har nämligen inte bestämt mig än, vilken novell jag ska satsa på, så jag har (min vana trogen) påbörjat flera (minst två) noveller, en helt nypåbörjad, och andra med gamla idéer som jag inte mer än noterat och sparat tills tillfälle gavs att utveckla dem.

Så jag öppnade dokumenten och tittade på dem. Sedan gav jag upp innan jag börjat. Jag hade nämligen öppnat även Tusenskönan och tittade lite smått på där jag slutat senast jag skrev på romanen, första januari (hu, så länge sedan!). Det blev inte bara tittat... Jag började skriva också. Först ett par i mina ögon ganska meningslösa och intetsägande rader... Men sedan kom jag igång. Och vips, innan jag visste ordet av hade jag avslutat kapitlet, som just nu är kapitel två, och skrivit en fin avrundning som passar perfekt in till det påbörjade kapitel tre som jag bara skrivit en sida på (för ganska länge sedan).

Så har jag äntligen avslutat kapitel två! Och vad mer! Medan jag skrev kom jag på - fick inre bilder av - hur allting skulle fortsätta i kapitel tre, vad som nu ska hända... lite suddiga bilder på sina ställen, men ändock klar inspiration till fortsatt skrivande på Tusenskönan!

Jag som suttit fast i så lång tid, i över en månad, mitt i ett dilemma. Jag har plötsligt världens inspiration och tillförsikt! Nu ska det bli kul att bita tag i det nygamla projektet! Återigen faller pusselbitar på plats!

Men just ja, jag måste ju klura vidare på julnovellen... Fast det får vänta – åtminstone till imorgon – för nu har jag ”Tusenskönan-inspiration”!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar