tisdag 8 augusti 2017

Liten bokhylleenkät

Lyran på Lyrans Noblesser publicerade i juni en enkät som många svarat på för ett bra tag sedan nu.

Jag fick upp ögonen för enkäten igen via Monika på Bokföring enligt Monika som har så härlig statistik kring sina böcker - önskar att jag också hade det. Så snart jag konmariat klart mina böcker ska jag ta tag i att katalogisera dem. 


1. Hur sorterar du böckerna i din bokhylla?

Skrivarböcker, serier/manga och böcker om annat kreativt skapande, samt pysselmaterial.
De skönlitterära böckerna (inbundna och storpocket) sorteras i bokstavsordning efter författarens efternamn. Pocketarna står just nu huller om buller eftersom jag nyligen plockat ut dem och bestämt att ställa dem för sig själv i en egen hylla. Tanken är dock att även de ska stå i alfabetisk ordning efter efternamn, med fackböckerna för sig. De inbundna fackböckerna står dock sorterade efter ämne snarare än författarnamn. Skrivarböcker, historisk facklitteratur, träningsböcker, tecknings- och konstböcker är de kategorier som dominerar bland facklitteraturen. Sedan har jag en hylla med bilderböcker och seriealbum/serieromaner/grafiska romaner också (just nu finns där väldigt mycket manga, böcker som ska läsas och som jag nog efteråt ska skänka bort).

2. Hur många språk finns i din bokhylla? Vilka?

Skönlitterära böcker A-H.
Det finns mest böcker på svenska och engelska, men även några handfull böcker på franska och japanska. Så jag har fyra språk i bokhyllorna.

3. Vilket land kommer de flesta böckerna från?

De nationaliteter som dominerar är nog från Sverige, USA och Storbritannien. Vilket av dessa länder jag har flesta av vet jag faktiskt inte. Efter det kommer nog flest böcker från Japan, följt av Frankrike. Annars har jag ganska många nationer, om man räknar efter och räknar enstaka titlar.

Skönlitterära böcker H-P.
4. Flest män eller kvinnor? Eller ungefär lika?

Jag inbillar mig att jag har ungefär hälften vardera. Ärligt talat vet jag inte – för mig är inte könet på författaren det primära utan om bokens innehåll tilltalar.

5. Vilka genrer/kategorier har du i bokhyllan (deckare, dramatik, bilderböcker, reseskildringar o.s.v.).

Mycket fantasy. Även science fiction-böckerna blir fler nu när jag köpt många nya sådana på sistone för att utforska genren som för mig är ganska oläst och okänd hittills. Historiska romaner, samtida romaner från andra kulturer/länder (ska jag läsa samtida litteratur läser jag gärna sådant som utspelas i annat slags värld en den jag själv lever i), novell- och diktsamlingar, pjäser/dramatik, många barn- och ungdomsböcker. Har några deckare/kriminalromaner, skräckböcker, chicklit, feelgood, och blandade romaner också.

Bland facklitteraturen: skrivande (dominerar), historia, språk, konst, teckning/målning, virkning (virka amigurumi), psykologi, kulturskildringar. Kokböcker har jag också, de står i egen hylla i köket så de glöms lite bort när jag talar om mina bokhyllor.

6. Shelfies nedan, ovan och intill!
Skönlitterära böcker P-Ö, plus alla pocketböcker.

Blandade fackböcker, här även några av min fästmans böcker.
 
Våra gemensamma kokböcker.


5 kommentarer:

  1. Nej, fackböcker kan man ju inte sortera på författarnamn, det skulle ju bli helkonstigt :) Fina hyllor, böcker är vackert :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det skulle bli alltför stökigt. Tack! Visst är bokhyllor fina! :D Inget rum utan bokhylla! ;)

      Radera
  2. Jag kastar bara bort mina böcker. Men jag hade dom i ordning. Språk, fakta, ingenjörsbökcer och annat.

    SvaraRadera