fredag 29 oktober 2021

Fem en fredag, v. 43: ord


Fem en fredag hos Elisamatilda. Jag har inte varit med förut men nu hoppar jag på utmaningen.

  1. Vad har du för favoritord?
  2. Vilket ord kan du inte säga?
  3. Vilket ord har du alltid svårt att stava?
  4. Med vilka fyra ord skulle du beskriva veckan?
  5. Finns det tillfällen som du ordbajsar?

1. Vad har du för favoritord? 

Jag vet inte. Jag gillar ord över huvud taget, många ... Jag undrar vilket ord som förekommer oftast när jag skriver. Ingen aning. Något att ta reda på ...

2. Vilket ord kan du inte säga? 

Jag snubblar över ordet regissör. Det blir gärna ett s istället för g. Annars är svordomar sådana ord som jag bara säger för mig själv när ingen hör. När jag var barn svor jag aldrig, tänkte bara svordomen och kände att jag gjorde fel bara genom att tänka en svordom. Som vuxen har jag svurit då och då för mig själv. Numera riktigt fula ord, men som sagt, bara när jag är ensam och när jag är riktigt stressad. Det är ett negativt stresstecken, en varningssignal om jag alls svär, att något är som det inte ska och att jag borde ta ett par djupa andetag och lugna ned mig.

3. Vilket ord har du alltid svårt att stava?

Inget speciellt ord, som jag kommer på nu. Jag har arbetat som korrekturläsare och jag ser på en gång om ett ord ser felstavat ut. Något ord kanske jag har svårt för, men jag kan inte komma på vilket just nu. 

4. Med vilka fyra ord skulle du beskriva veckan? 

Svårt att välja och svårt att välja bara fyra. Svårt att veta om de blir de rätta. Just nu kommer jag att tänka på dessa fyra:

Omvälvande, omvärderande, grubbel, hoppfullhet.

5. Finns det tillfällen som du ordbajsar?

Aldrig när jag talar, om jag inte talar med endast någon enstaka person om något ämne som jag känner passionerat inför (skrivande, böcker), ibland när jag skriver dock, speciellt vid blogginlägg och när jag känner att jag måste förklara mig - vilket jag känner att jag måste alltför ofta och helt i onödan. Då ordbajsar jag - ännu mer i skrift än i tal.

4 kommentarer:

  1. Så kul att du också kommit med och dina svar var intressanta att läsa. Det där med favorit ord är ju lite knepigt, är det ett ord man använder ofta eller ett ord man gillar av någon annan anledning Oavsett så finns det många ord att gilla. Ha en fin lördag.

    SvaraRadera
  2. Man har vel heller favoritt ting enn favoritt ord.

    SvaraRadera
  3. Ordet råddigt trodde jag var finlandssvenskt! Det användes flitigt i mitt barndomshem och jag älskar ordet för det säger så tydligt vad det handlar om. Kul med nya bekantskaper i bloggosfären.

    SvaraRadera
  4. Det finns en del ord som man alltid stannar till inför när man ska skriva dom, men när dom väl är på papperet så brukar man se om det är rätt stavat. Andra märker nog bättre om man har uttryck som man ofta använder sig av i talet. Ha det gott!

    SvaraRadera