torsdag 24 juni 2021

Dag 1 i Midsommarläsutmaningen 2021

Under den första dagen i midsommarläsutmaningen har jag läst en hel del, trots att jag ägnat mycket tid åt annat: midsommarförberedelser i form av att mathandla (gjort på kvällen), lunchat ute med min sambo och hans syster (mitt på dagen), gjort dagens ICAD-kort (index-card-a-day challenge ; något konstnärligt varje dag på ett registerkort), samt skrivit lite skönlitterärt (under eftermiddagen).

Jag tog en cappuccino på ett närliggande café efter lunchen och då fick jag lästid, satt en timme i skuggan utomhus och läste Spy x Family volume 3 av Tetsuya Endo, som jag lånat på biblioteket. En riktigt rolig och underhållande japansk tecknad serie (manga) om en hemlig spion som på grund av sitt spionuppdrag är tvungen att ordna en låtsasfamilj, skaffa ett barn (det blir en dotter) samt en låtsasfru.

Det visar sig snart att frun i hemlighet är lönnmördare och dottern är tankeläsare. Uppdraget innebär dessutom att få in dottern på en högt klassad skola och bli en av toppeleverna på den skolan. "Dottern" är bara sex år gammal och tänkt att börja i första klass. Förvecklingarna blir många då ingen av de tre familjemedlemmarna vill avslöja för varandra vad de egentligen är - och inte heller omgivningen ska få veta.

När jag läst ut mangavolymen och skrattat gott några gånger, samt redan längtar efter nästa volym, gick jag till biblioteket. Det lokala biblioteket tipsar varje vecka om böcker på sitt Instagram-konto. Numera har de också ett bord på biblioteket där Instagram-tipsen ligger uppradade.


Jag fastnade för bilderboken Hemma hela sommaren av Elin Johansson (författare) & Ellen Ekman (illustratör) och satte mig att läsa den på biblioteket. Det var en kort bilderbok, så den var färdigläst på ett kick och inget jag kände behov av att låna hem. Underhållande, gullig och träffsäker om hemmasemester när man som förälder inte har så mycket pengar att resa utomlands för eller gå på dyra nöjesattraktioner för. Hur en budgetsemester kan bli både spännande och mysig ändå.

Ett tips för de som har barn i åldern 3-6 år. Ännu hellre om de gillar djur, både svenska och exotiska djur, och gärna drömmer sig bort på safari.


Under kvällen har jag, trots sent trädgårdsarbete, även hunnit med att läsa halvvägs in i en helt oplanerad bok som jag spontant lånade på biblioteket i dag: 2039: framtidshistorier för orädda av Åsa Anderberg Strollo & Andreas Palmaer.

I morgon blir det midsommarfirande så då får vi se hur mycket läst det hinner bli, men i dag blev det i alla fall en hel del och det väger upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar