tisdag 6 april 2021

Påskläsutmaning 2021


Mia på Mias bokhörna har anordnat påskläsutmaning i år igen. Jättekul, tycker jag. Stort tack till Mia som anordnat påskläsutmaingen!

De två tidigare åren jag varit med på påskläsutmaningen (2016 och 2020) har jag varit i full gång med läsningen både innan och efter, och därför också haft läsflyt under påsken. Förhållandena i år såg minst sagt annorlunda ut.

Livet har kommit emellan och gjort att jag knappt läst något alls på länge. Jag som inte riktigt gillar ordet "lässvacka" eller hur det används kom in i en rejäl lässvacka eller reading slump redan i februari, som blev värre i mars. Under februari läste jag bara ut två böcker (mitt snitt är annars på runt två böcker i veckan), under mars inte en enda bok.

Jag påbörjade några böcker men kom ingen vart med dem. Därför har också bloggen legat nere fast jag försökte få igång den igen under januari-februari.

Målet med Påskläsutmaningen i år har därför varit att alls komma igång med läsningen igen.


Min TBR var därför i ambitiösaste laget. Den bestod av tre böcker, varav två redan påbörjade. De bleknande barnen i Riddling-skogen av Samuel J. Haplin och Systervälde av Stefan Dahlström, samt The Starless Sea av Erin Morgenstern.

Jag frångick min TBR när jag hade läst ut De bleknande barnen i Riddling-skogen; istället för att läsa vidare i Systervälde eller påbörja läsningen av The Starless Sea, så började jag med ännu en lättläst barnbok, Kartritarens dotter av Kiran Millwood Hargrave. Barnböcker går lättare när läslusten inte är på topp. Dock minskade lusten för läsning allteftersom påskhelgen fortgick och jag läste väldigt knapphändigt under andra halvan av tävlingstiden.

Statistiken ser ut som följer:

torsdag 1/4: sidan 85-161 i De bleknande barnen i Riddling-skogen = 77 sidor

fredag 2/4: sidan 162-336 i De bleknande barnen i Riddling-skogen = 175 sidor

lördag 3/4: sidan 1-16 i Kartritarens dotter = 16 sidor

söndag 4/4: 17-30 i Kartritarens dotter = 14 sidor

måndag 5/4: sidan 31-35 i Kartritarens dotter = 5 sidor

Sammanlagt antal: 287 sidor. Snitt/dag: 57,4 sidor.


Sammanfattningsvis är jag ändå riktigt nöjd. Jag får bortse från sidantalet och se till att jag faktiskt uppnådde det mål jag hade föresatt mig. Jag kom igång med läsningen igen. Nu känns det rätt roligt att läsa!

Jag läste ut De bleknande barnen i Riddling-skogen och kom en bit i Kartritarens dotter. I dag (6/4) påbörjade jag en annan barnbok, Dubbel-Lotta av Erich Kästner, som jag i dag lånat på biblioteket. Samt att jag vill fortsätta läsa i Systervälde redan i kväll.

Så läslusten kryper sig på. Det känns som om livet blir mer balanserat om jag ägnar mer tid till läsning också.

4 kommentarer:

  1. Men vad skönt att du fått läslusten tillbaka. Kul att du var med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Mia! Det känns bra! Det är delvis din förtjänst! Tack för att du ordnar utmaningen. :D

      Radera
  2. Allt brukar kännas bättre om man läser lite också.

    SvaraRadera