fredag 23 oktober 2020

Veckans kulturfråga v. 43 2020


Dags för veckans kulturfråga hos Enligt O; hon frågar:

Vilka böcker planerar du att läsa under läslovet?

Nästa vecka har jag inget läslov, men jag har ändå mycket lästid. Det är några böcker jag tänkt läsa innan månadens slut som jag ska ta tag i redan nu under helgen, förhoppningsvis, eller i alla fall under nästa vecka.


Månadens språk enligt Scylla på Scyllas hylla är portugisiska och jag ska läsa en hyllvärmare, Karavellernas återkomst av António Lobo Antunes, en litterär roman som utspelas både på 1400-1500-talen och 1975.

Under oktober hade jag också tänkt mig att hinna läsa någon hyllvärmare vars författarefternamn börjar på bokstaven e. Detta enligt en Instagram-utmaning hos jennys_bokhylla, kallad #mina_hyllvärmare2020.

Boken jag mest hade i åtanke är Namnbrunnen (jag har den inbunden; länk till e-bok) av Inger Edelfeldt, en novellsamling med sagor för vuxna.

Fast nu i skrivande stund lockar även Törst av den egyptiska författaren Nawal El Saadawi. Även denna bok är en novellsamling. Det är tretton noveller om psykiskt och fysiskt förtryck av kvinnor och barn. Mer finns att läsa via länken ovan som leder till Världslitteratur.se:s sida om boken.

Jag kanske börjar på någon av dem redan nu till helgen och tar en novell lite då och då både under helgen och nästa vecka.

Alla mina hyllvärmare på e kan du se på mitt Instagramkonto.

Förhoppningsvis hinner jag med att läsa något mer fram till månadens slut.

Kanske lättar jag upp läsningen med Paradise Kiss 20th Anniversary Edition av Ai Yazawa, som jag lånat på biblioteket. En tjock samlingsbok som innehåller hela den japanska mangaserien Paradise Kiss på fem volymer. Den handlar om några fashion-intresserade ungdomar och deras relationer och publicerades för första gången någon gång runt år 2000.


1 kommentar:

  1. Har faktiskt aldrig läst Manga, men ena sonen älskar det så borde testa.

    SvaraRadera