tisdag 20 oktober 2020

Tisdagstrion: Gudar, väsen, tomtar & troll (mytologi och folktro)


Veckans tisdagstrio hos Ugglan & Boken handlar om gudar, väsen, tomtar & troll, kort sagt mytologi och folktro. Det är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Jag har tidigare skrivit om bland annat Siri Pettersens böcker, även en del om Neil Gaiman och Terry Pratchett som alla har skrivit om troll, bland mycket annat.

Min trio får istället bli några andra. Tre författare som använt sig av folksagor som inspiration till sina böcker. Alla tre har använt sig av eller inspirerats av rysk mytologi i sina böcker. De utspelas i Ryssland eller alternativa land med inspiration från Ryssland.

Gemensamt för min trio är även att alla böckerna handlar om unga kvinnor som använder sig av sin mentala styrka för att klara av att stå emot de krafter som ställs mot dem. Som inte bara finner sig i sitt öde utan skriver om det efter egna villkor.

 


Catherynne M. Valente
har tagit avstamp i den ryska folksagan The Death of Koschei the Deathless, där Koschei, som kan liknas vid en djävul i västerländsk mytologi, har skepnaden av en ung man. Han rövar bort prinsessor, men något oväntat sker när han rövar bort Marya Morevna.

Husälvor och andra mytologiska varelser från Ryssland spelar en roll i denna saga. Deathless är en mycket speciell, magisk bok om kärlek, död, revolution och mytologi.



Katherine Arden
har skrivit The Winternight Trilogy, där jag läst de två första böckerna men inte den sista - än, den ska jag läsa nu i vinter.

Böckerna heter The Bear and the Nightingale, The Girl in the Tower, och The Winter of the Witch.

Här finns vinterdemonen Morozko och andra ryska väsen, mest sådana som är kopplade till hemmet, bland annat domovoj – en husande – som kanske motsvarar vår svenska hustomte. Här finns även vattenandar, vattennymfer och skogsandar.

Det är en medryckande saga med mycket vinter, av det riktiga slaget med ordentlig kyla och rejält med snö. Trots kylan är böckerna fyllda av värme, starka känslor, relationer och passion.

 


Naomi Novik
har skrivit Uprooted respektive Spinning Silver.

I Uprooted är draken en människa. Han skyddar byn mot skogen och dess farligheter, men beskyddarskapet har sitt pris. Draken vill regelbundet ha en jungfru. Agnieszka trodde aldrig att hon skulle bli vald till drakens gemål och hon hade ingen aning om vad det faktiskt innebär förrän en dag då allt ställs på ända.

 


Spinning Silver är löst baserad på sagan om Rumpelstiltskin. Här finns bland annat älvor, samt en tsar som döljer något mörkare. Mytologi vävs samman med folksaga och historiska influenser. Läsaren får följa tre kvinnor och deras öden. Även här finns kyla och vinter, passion och kvinnlig styrka.

10 kommentarer:

  1. Känner inte till någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Tack för intressanta tips! :)

    SvaraRadera
  3. Rysk mytologi - så spännande. Den kan jag verkligen ingenting om. Tack för tips.

    SvaraRadera
  4. Idel böcker som jag inte känner till. Så mycket det finns på temat. Spännande!

    SvaraRadera
  5. Tack för intressanta boktips. Har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  6. Jag har inte läst någon i din trio men känner till dem. Vill läsa allihop!

    SvaraRadera
  7. så spännande böcker du presenterar! är du speciellt intresserad av Ryssland och ryskt? Katherine Ardens böcker fäste jag mig särskilt vid

    SvaraRadera
  8. Känner inte till någon av dina tips.

    SvaraRadera
  9. Vilka spännande tips! Roligt med temat i temat :-)

    SvaraRadera
  10. Det här var helt okända titlar för mig. Spännande! Tack för tipsen.

    SvaraRadera