fredag 23 oktober 2020

Helgfrågan v. 43 2020: läsning och vinter


 Fredag igen och dags för helgfrågan hos Mia, veckorna går fort. Den här helgen frågar hon:

Vad läser du nu?


Just nu läser jag The Fox Woman av Kij Johnson. Det är en bok som bygger på den japanska legenden om Kitsune, en rävhona som blev till en kvinna av kärlek till en mänsklig man. Boken är skriven som brev eller dagböcker. Det är tre personer man får följa: en man, hans hustru och en rävhona. Var och en av dem med en egen röst och berättelse. Historien utspelas under Heian-perioden (794-1185) i Japan, i slutet på 800-talet.

Jag tycker att Johnson speglar kulturen och tiden mycket bra. Kvinnan Shikujo och mannen Yoshifuji lever åtskilda i samma hus, ser varandra oftast som skuggbilder bakom pappersväggar. Ibland skickar den ena av dem två en skriven lapp till den andra, i form av ett poem med en inbjudan till den andra om att träffas och umgås.

Det är en långsam berättelse som tar tid på sig att utvecklas, väldigt stämningsfull och full av vemod och ensamhet hos de gifta som ändå lever som åtskilda, och deras barn som uppfostras av en barnflicka där varken mamman eller pappan har mycket att göra med barnets vardag.

Jag har precis bara börjat och kommit till sidan 76 av 382.

Bonusfrågan är:

Längtar du efter vintern?

Jag längtar inte efter vintern just nu. Om något längtar jag efter min barndoms vintrar i så fall. När snön kom, låg kvar, minusgrader, sedan blev det vår och då smälte den bort. Inte det där mellantinget som är nu där det mest är livsfarligt glashalt runt nollan eller slaskigt och regnigt och ett par plusgrader. Kontraster är bäst och tydliga, skarpa årstider som skiljer sig från varandra. Då kan man njuta av dem alla. Inte som förra året, med en enda lång höst tills det blev vår igen som till en början liknade hösten och sen kom plötsligt sommaren.

7 kommentarer:

  1. Jag gillar också när det är kontraster!
    Boken kände jag inte till, och inte heller myten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst förgyller det när årstiderna är så olika.
      Många myter finns det som man inte känner till!
      Det är en av de få japanska myter jag känner till. Många andra är okända för mig också.

      Radera
  2. Vinter är en knepig årstid. Men visst, barndomens vintrar upplevdes helt annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de har ett nostalgiskt skimmer över sig. När man är vuxen blir det mer praktisk syn på saken och då lockar inte vintern lika mycket.

      Radera
  3. Den boken känner jag inte till, verkar annorlunda.

    SvaraRadera
  4. Det lär väl bli regn och regn till jul

    SvaraRadera