tisdag 8 september 2020

Tisdagstrion: Böcker jag ser fram emot att läsa under hösten

Tisdag igen och dags för tisdagstrion. Se fler tisdagsinlägg hos Ugglan och Boken. Denna vecka är temat ”böcker jag ser fram emot att läsa under hösten”.

Jag har knappt koll på den aktuella utgivningen, men det finns ändå massvis av böcker jag vill köpa – både nya och äldre och allt däremellan. Jag får mängder av boktips från Booktube och bokcommunityt bland bokbloggar. Har dessutom redan alltför många olästa böcker i bokhyllorna men får fler och fler författare som jag följer och vill läsa böcker av. Ett vanligt problem bland bokälskare, tror jag bestämt.

Bland nyss utgivet vill jag (bland annat) köpa ”Spegeln och ljuset” av Hilary Mantel. Jag äger de två föregående delarna i trilogin men har ännu inte läst dem. Jag vill köpa/få den tredje delen så kan jag läsa dem mer i ett svep. Eftersom den redan är utgiven räknar jag inte med den i trion. Dessutom måste jag ju läsa de två föregående böckerna först. Min trio följer istället här nedan.

I mitt senaste inlägg nämnde jag Naomi Noviks nya bok som en bok jag ser fram emot. Skräck är inte min genre men jag gör ett undantag ibland när det är en författare jag läst av tidigare i andra genrer. Av Naomi Novik har jag tidigare läst tre böcker, ”Uprooted”, ”Spinning Silver” och ”Hans Majestäts drake”. Jag gillade dem alla tre (speciellt de två första); genren är fantasy.

Hennes nya som kommer ut är första delen i en serie och heter ”A Deadly Education”. En flicka börjar på en magisk skola där man antingen klarar utbildningen och tar examen eller dör. Låter skräck i mina öron, men kanske är det bara fantasy? Jag vet inte mer än så och köper gärna utan att veta alltför mycket. Den utkommer 29 september.

En nytillkommen favorit bland författare är Nnedi Okorafor. Hon har gett ut böcker för både barn, ungdomar och vuxna. 2018 läste jag henne första gången. ”Who Fears Death”, en dystopisk bok som utspelas i Afrika. 2019 läste jag uppföljaren, som utspelas före men helst läses efter, ”The Book of Phoenix”. Dessa båda böcker tyckte jag mycket om. 2019 läste jag även ”Binti: the Complete Trilogy”, som innehåller tre ”novellas”, kortromaner samt en novell som utspelas i samma universum. Binti handlar om en flicka vid namn Binti som beger sig ut i rymden, till en annan planet där hon ska gå i skola. Redan på vägen dit tar förvecklingarna fart.

Den sista boken jag läst är ”Lagoon”, en science fiction som utspelas på jorden, där utomjordingarna invaderar men på ett annorlunda sätt.

Hennes böcker är fantasifulla, välskrivna och annorlunda. I år kommer hon ut med en ny bok. Titeln är ”Ikenga” och det är en bok som jag ser mycket fram emot. Den 18 september är utgivningsdatumet. Den primära målgruppen är barn men jag tror att jag kommer att gilla den i alla fall. En pojke vid namn Nnamdi får superkrafter med hjälp av ett föremål, en ikenga. Vad kan han göra med sina krafter och hur ska han kunna använda dem till att hämnas sin fars död?

Den 29 oktober ger Sibéal Pounder ut en jultemabok som jag vill köpa och läsa kring jul, ”Tinsel”. Undertiteln är ”The Girl Who Invented Christmas”.

Tidigare har jag läst ”Witch Wars” som var en söt, liten lättsam historia om en flicka som kommer till häxornas magiska och underjordiska värld via kloaksystemet i staden ovanför. Det finns ett helt gäng böcker (sex stycken) i den serien, men jag har nöjt mig med att läsa den första. Jag tillhör inte målgruppen och den är lite väl barnslig för mig, även om det var ett skoj äventyr medan jag läste. Den fick fyra av fem stjärnor.

Hursomhelst, hennes julbok ”Tinsel” är också en bok med målgrupp unga läsare i 9–12-årsåldern men den lockar ändå på något vis. Ibland vill man vara lite barnslig. Speciellt kring jul.

17 kommentarer:

  1. Hilary Mantels böcker är ganska mastiga, vi får se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele, jag håller med. Drar mig för att läsa, men samtidigt gillar jag tegelstenar. De är ofta mysig läsning och historiska romaner får gärna vara långa och innehållsrika. :D

      Radera
  2. Har inte läst någon av de här böckerna men har ett par andra böcker av Hilary Mantel olästa i bokhyllan. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, Boklysten! Mantel lockar onekligen. Jag vill läsa hela trilogin nu i vinter. :D

      Radera
  3. Jag har inte ens läst Wolf Hall än... Naomi Noviks bok är säkert bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller, Cinnamon, men jag har haft dem ett bra tag i hyllan nu. :D Jag tror också att Noviks bok är läsvärd!

      Radera
  4. Förutom Hilary Mantel (som jag inte har läst) så känner jag inte igen en enda bok i din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monika, det är lite nischade författare och varken Pounder eller Okorafor har ju översatts till svenska, så de är lite svåra att få tag på på den svenska bokmarknaden.

      Radera
  5. Tinsel låter väldigt mysig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vargnatt, eller hur!? Jag har mer och mer börjat gilla jultemaböcker de senaste åren och fantasyböcker för barn kan ofta vara riktigt mysiga.

      Radera
  6. Många böcker och författare som jag inte känner till. Spännande! Och första delen av Hilary Mantels böcker har jag ännu inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att Mantel är läsvärd så jag hoppas att jag kommer att gilla hennes trilogi. Tycker mycket om tjocka historiska romaner så det är rätt genre i alla fall. Mösstanten, hoppas du hittar något bland mina tips som du gillar att läsa!

      Radera
  7. Hilary Mantels böcker hoppas jag blir en del av min höstläsning :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglanoboken, jag med, samma här. Jag hoppas kunna läsa hela trilogin under hösten/vintern! :D

      Radera
  8. Har läst både Hans majestäts drake och första delen av Binti och vill läsa mer av bägge författarna.

    SvaraRadera
  9. Mantel känner jag till men har inte läst. De andra böckerna var okända för mig. Spännande!

    SvaraRadera
  10. Förutom Mantel bara nya författarnamn för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera