torsdag 26 oktober 2017

Nytillkomna böcker vecka 42 och 43



Vad passar väl bättre en regnig onsdag än att besöka Röda Korset, speciellt när det är bokrea. Två böcker fastnade jag för och tog med mig hem i går, väl omslutna i en plastkasse.

Den ena boken är en samling myter och sagor, De sammansvurnas saga och andra fornnordiska äventyr, i urval och med förord av Peter Hallberg. Myter och sagor inspirerar mig, triggar igång fantasin och får mig att vilja skriva, så sådana berättelser är perfekta att krypa ihop i soffan eller sängen med i höstmörkret.

Den andra boken är Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger. Jag har tidigare läst Her Fearful Symmetry av samma författare. Den boken gav jag en trea på Goodreads, en bra bok med andra ord men som saknade det där lilla extra för att få en fyra eller till och med en femma. Dock en hyfsad författare och med en historia som engagerade, så jag är nyfiken på att läsa Tidsresenärens hustru – som verkar vara bättre än den jag läst, enligt vissa, i alla fall, som läst båda.

Förra veckan fick jag ett nytt, spännande recensionsexemplar i brevlådan. Skriv för din målgrupp av Jenny Forsberg. En bok som jag tror att jag kan ha god nytta av, både privat och professionellt.

Jag har precis påbörjat en kurs på Linnéuniversitetet häromveckan. Fantastic Fiction and Where to Find It. Det är en så kallad MOOC, en gratis online-kurs som inte ger högskolepoäng men väl vetande och kunskap samt fruktsamma diskussioner och tankar. Och en del läsning. Kursen ges på engelska.

Meningen är att man bara ska lägga ned ungefär tre timmars studietid per vecka, eller det är vad som krävs i alla fall. En del litteratur är obligatorisk för de olika delarna i kursen och en del enbart rekommenderad. Boken jag fjärrlånade via det lokala biblioteket är sådan rekommenderad läsning. 

Jag ser fram emot att sätta tänderna i The Cambridge Companion to Fantasy Literature, sammanställd av Edward James och Farah Medlesohn redan i kväll.

När jag ändå var på biblioteket kunde jag inte låta bli att gå en runda, fastnade för en av de nyinkomna titlarna på nyhetsbordet: Vei, bok 1, av Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson. Kul att det lokala biblioteket äntligen köpt in den boken, har hört mycket gott om seriealbumet från olika håll ett tag nu.

Jag lånade även Den snälla företagaren av Jenny Forsberg (samma författare som recensionsexemplaret). Jag har lånat och blädderläst i den förut, tänkte göra ett försök att läsa den från pärm till pärm den här gången för jag tror att boken kan innehålla en hel del matnyttigt.

Det var alla nya böcker som tillkommit under de här två veckorna: två secondhandköp, ett recensionsexemplar och tre låneböcker. Ännu mer god läsning att se fram emot under kommande månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar