fredag 20 oktober 2017

Fall into Fantasy 2017-TBR

Återigen håller jag på i flera böcker samtidigt. Det är dumt, för egentligen vill jag läsa en bok i taget. Eller så här: en skönlitterär bok, en fackbok, en bok på min Kindle och möjligtvis en novellsamling där jag kan ta en novell lite nu och då.

Ändå faller jag ned i den där fällan där jag håller på med flera skönlittera romaner samtidigt. Hur kommer det sig? Vad beror det på?

Jag tror mest att det beror på att jag vill så mycket, att jag vill komma ikapp med min recensionsexemplarshög, att jag vill läsa alla andra av dessa olästa böcker i mina bokhyllor (hundratals), att jag vill vara up-to-date med alla nyutkomna böcker och spännande serier, trilogier, och så vidare. Plus att jag ändå envisas med att låna böcker på biblioteket och ta dem emellanåt också.

Men det går ju inte. Det är inte realistiskt. Fast jag är en obotlig optimist.

Därför sitter jag nu - igen - med en alldeles för stor hög. Och därför tänkte jag ägna Fall into Fantasy 2017, åtminstone början av läsmaratonet (optimist igen) åt att läsa ikapp och läsa ut de påbörjade böckerna.

Det hindrar mig inte från att göra ytterligare en TBR-hög med olästa, ej påbörjade böcker, som jag gärna också vill hinna med under detta läsmaraton.

Obotlig optimist, var det, ja.

Jag låter de olästa böckerna vara osagda. Presenterar istället mina pågående böcker.

Högst upp i högen är Att läsa och skriva av V.S. Naipaul. Den är nyss påbörjad, i impuls. Bara för att den var kort och handlar om just skrivande - och läsning. Jag har inte hunnit längre än till sidan 14 och själva texten/boken börjar på sidan 13, så jag har bara vänt blad.

På andra plats är Across the Nightingale Floor av Lian Hearn. Den här boken börjar bli pinsam. Eller mitt förhållande till den. Jag hade den som tågbok ett tag, tog med den på bussen, läste den på jobbet - på lunchrasten, andra raster. Tills jag hade hållit på i den för länge, inte vågade ta med den längre, för att det blev just pinsamt. Den fick till och med åka bort från "currently reading" på Goodreads. Hamna i väntedepån. Där har den legat i månader. Jag ska börja på nytt kapitel på sidan 136 av 309.

Nu är det dags att avsluta den. För det är ändå försök nummer två att ta mig igenom den här boken. Och den är ju inte dålig när jag väl läser. Då gillar jag. Och jag har resten av böckerna i serien - på svenska. Så nu ska det bli av att avsluta första boken, den borde ändå gå trögast, just för att den är på engelska. Trots att jag läser mycket på engelska innebär det dock ett litet motstånd, jämfört med svenskskrivna böcker.

Den tredje boken i högen är en science fiction-bok, mycket speciell, älskar den redan och har bara hunnit halvvägs. The Quantum Thief av Hannu Rajaniemi, en finsk författare. Första boken i en serie och jag kommer definitivt att köpa och läsa fortsättningen. Dock har den hamnat vid sidan av. Jag började på boken precis när jag köpt den, på SF-bokhandeln i Göteborg när jag var ute och reste. Hemkommen kom recensionsexemplar och andra böcker emellan, så den blev liggande. Synd, för jag har lite kommit ifrån och bort från handlingen. Dock är den så udda att jag ändå minns, så jag ska bara fortsätta läsa, verkligen göra det och läsa ut den. För det är den värd. Jag är på sidan 170 av 331.

Fjärde boken i högen är Biten av Kelley Armstrong och den läste jag i så sent som i går. Så den är jag mitt uppe i. Den är lånad av min fästmans syster och hon har bara bok ett. Jag har bok två, också på svenska, köpt på second hand, och sedan någon annan bok av Armstrong i hyllan, oläst, på engelska. Den är snabbläst, spännande, gillar den. Men irriterar mig lite på vissa saker, som upprepandet av egennamn i repliker, och lite annat. Tar det senare vid en eventuell recension. I alla fall, den här ska jag läsa ut medan jag faktiskt aktivt håller på i den, så den ska jag läsa vidare i redan nu i dag/i kväll. Just nu befinner jag mig på sidan 168 av 381.

Längst ned, femte och sista boken i högen, är Half Bad - Häxornas krig av Sally Green, sista boken i en trilogi. Första två böckerna var riktiga bladvändare, väldigt spännande, men sedan kom jag ifrån dem, tog ett tag innan jag fick tag på nästa bok, och nu har jag kommit ifrån både handling och serien i sig, glömt bort en del. Men detta är ett recensionsexemplar så det är högprioriterat. Jag är på sidan 20 av 309.

Vad jag glömde bifoga högen ovan är Det där som nästan kväver dig av Chimamanda Ngozi Adichie. Där har jag bara läst en enda novell mitt i, titelnovellen, för att jag ville påbörja mitt novellsudoku. (En annan utmaning jag optimistiskt hoppat på.) Förutom den novellen som jag avslutat läsningen av i en sittning, har jag inte läst mer i novellsamlingen. Recension på novellen kommer.

Dessutom håller jag på med en bok på min Kindle. Jag är 47 procent in i Capture Your Creativity av Shelby Ambrahamsen.

Målet för mitt läsmaraton är i första hand att avsluta dessa sju böcker. I andra hand att påbörja någon annan bok i högen av recensionsexemplar som väntar på mig.

3 kommentarer:

  1. Men ojj det var inte några du har på hälft! Hoppas du kommer ikapp åtminstone en del av dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Elvira! Det hoppas jag också! :D

      Radera
  2. Älskar Kelley Armstrongs böcker :-) Biten är den första av hennes böcker så den kan nog ha en del barnsjukdomar. Gillar annars hennes starka kvinnliga karaktärer :-) Kan rekommendera hennes YA serie som börjar med The summoning. Riktigt bra bok

    SvaraRadera