måndag 24 april 2017

Böcker köpta på Världsbokdagen

Dagen före Världsbokdagen var en lördag, och då hade mitt lokala bibliotek öppet. Eftersom det har stängt på söndagar, passade det på att fira Världsbokdagen redan under lördagen.

Jag var på ett boksläpp, där en bekant till mig berättade om sin nyutkomna diktsamling och läste några dikter.

Efter det lämnade jag föreläsningssalen och var in till själva biblioteket där de bjöd på gratis kaffe och kaka dagen till ära. Kakan skippade jag, men jag tog mig en kopp kaffe och en bok och satte mig att läsa en stund.

Biblioteket hade försäljning, både av tidningar i buntar, där man fick köpa för förmånligt pris, och nyutgivna böcker för ännu mer förmånligt pris - tio kronor styck kostade böckerna. Jag passade på att köpa fyra stycken. "Bödlar - Liv, död och skam i svenskt 1600-tal" började jag läsa i redan till kaffet, de andra plockade jag på mig efter kaffestunden.

Den ovannämnda boken, skriven av Annika Sandén, är en fackbok som ni förstår. Bland de andra böckerna jag köpte var den första "I väg, på plats" av Pia Juul, en skönlitterär bok med korta texter med fokus på karaktärer i rörelse. "Vinden som sprider elden" av Selva Almada är en roman av en latinamerikansk, kvinnlig författare och den fjärde boken är "Skapelsekanal i mellanvärlden", en diktsamling av Reza Rezvani, en svensk poet med rötterna i Teheran.

I dag har jag klippt mig, en bob-frisyr är alltid på modet, är det inte så? Hur som helst är det skönt att bli av med det slitna håret.

Jag bubblar på i detta inlägg, för jag varken hinner läsa eller skriva som jag vill, och passar på att skriva nu när jag har chansen och tar mig tiden. Jag hade tänkt vika kvällarna åt läs- och skriv under ett par timmar. Hoppas verkligen att jag får till det. (Prokrastinering är alltför lätt.) Mycket jobb har det varit på sistone, och bloggen har fått stå tillbaka för livet.

Nu är jag tillbaka och jag hoppas att både skrivandet, läsningen, bloggandet och annat som är så himla roligt kommer att få mer av min tid framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar