tisdag 31 januari 2017

Recension: Blodskifte av Eva Holmquist



Blodskifte utspelas i Jönköping. Det är en modern urban fantasy för lite äldre barn och unga vuxna.

Såhär beskrivs boken på Bokus/Adlibris:

Noras mamma ligger för döden. Förblindad av sorg går Nora rakt ut i vägen, precis när Robin kommer cyklande, och de kolliderar våldsamt. Blödande hamnar de på marken och deras blod blandas.

Senare dyker Robin oväntat upp vid hennes mammas dödsbädd och Nora dras in i en främmande värld. Robin visar henne ett parallellt Jönköping som bebos av varelser hon inte hade kunnat drömma om. Själv är hon också förändrad, i hennes blod finns nu kraften att skifta hamn. Men denna nya värld är på väg att utplånas om inte hon och hennes nya vänner agerar snabbt.



Hamnskiftare har förekommit i annan fantasy jag läst men inte alls på det viset som de får vara med här. Till och med huvudpersonen kan förvandla sig. Det är realistiskt och mycket väl beskrivet.

Det är roligt att få läsa om hamnskiftare och få utforska Jönköping med parallella versioner av Jönköping, tillsammans med Eva Holmquist. Hon är en författare jag gärna återvänder till, som skriver både spännande och underhållande.

För den som väl känner till staden Jönköping eller som bor där, måste det vara ännu roligare. För det märks att Eva Holmquist är hemma i miljöerna hon berättar om.

Karaktärerna är väl utförda och berättelsen välskriven. När jag väl börjat läsa är det svårt att sluta och andlöst spännande.

Det enda negativa jag har att anmärka på angående språket är att det är svengelskt på en del ställen, där det till exempel står ”av” (of) där det inte behövs i svenskan. Annars är språket enkelt och lättillgängligt och står inte i vägen för historien.

Boken rekommenderas till alla som vill läsa en fartfylld urban fantasy!

Tack till Eva Holmquist och Ordspira Förlag för recensionsexemplaret!

Här finns den att köpa:


Författare: Eva Holmquist
Titel: Blodskifte
ISBN: 9789188381064


Mitt exemplar: e-bok, recensionsexemplar från författaren

Andra som bloggat om boken:

Se även information på Goodreads.

1 kommentar:

  1. Jönköping! exotiskt. fantasy är inte min favoritgenre, men då och då händer det. Udda verklighet av Nene Ormes tilldrar sig i Malmö och den läste jag utan vidare

    SvaraRadera