söndag 8 januari 2017

3 x 3 under 2017

Ugglan & Boken har anordnat en utmaning för året 2017 som jag gärna hänger med på.

Huvudtemat är äldre böcker, och man ska välja tre böcker i tre olika kategorier, som man läser under året.

Kategorierna är helt valfria.

Jag väljer att läsa följande:

3 x slaveri


Trilogin har även kommit ut i en samlingsvolym.
Dick Harrison har skrivit en trilogi om slaveriets historia.

Första delen har stått oläst i min bokhylla ett par år, andra delen köpte jag med ett presentkort jag fick i nyårspresent, och den tredje delen har jag ännu inte, men ska köpa under året.

Första boken innefattar forntiden till renässansen, andra delen omfattar 1500 till 1800, och den tredje delen handlar om 1800 till nutid.

Det är tre feta fackböcker, pocketar som jag länge velat läsa. Slaveriets historia intresserar mig på många plan, dels historiskt, och dels också för att jag börjat skriva på en roman om en man som säljs som slav; romanen är just nu lagd på is, men den har potential och ska någon gång avslutas, så varför inte redan nu börja göra research?

3 x The Girl …

Den här boken har väldigt vackert omslag.
Jag har hela sex böcker som börjar med ”The Girl …”. Två av dem i översättning. Lustigt nog omnämns en av flickorna som kvinna i den svenska titeln. Eftersom jag har sex stycken listar jag dem allihop här, så får vi se vilka jag väljer.

Jag hade tidigare en tanke om att en månad ha ”The Girl”-tema på bloggen, men det får bli under hela året istället.

Förhoppningsvis läser jag alltså inte bara tre utan sex böcker på detta tema. Böckerna har stått olika länge i min bokhylla, men alla är mer eller mindre hyllvärmare. Så här kommer de, utan inbördes ordning.

  1. The Girl Who Leapt Through Time av Yasutaka Tsutsu, tryckt 2011 (japanskt original från 1967: Toki wo Kakeru Shoujo).
  2. The Girl Who Played Go av Shan Sa, tryckt 2003 (franskt original från 2001: La Joueuse de go).
  3. The Girl With All The Gifts av M.R. Carey, tryckt 2014.
  4. The Girl Who Circumnavigated Fairyland in A Ship of Her Own Making av Catherynne M. Valente, tryckt 2011.
  5. Kvinnan på tåget av Paula Hawkins, tryckt 2015 (engelskt original från 2015: The Girl On the Train).
  6. Flickan med glasfötter av Ali Shaw, tryckt 2010 (engelskt original från 2009: The Girl with Glass Feet)

3 x novellsamling

Jag skulle vilja läsa fler novellsamlingar, helt enkelt för att jag vill läsa fler noveller. Även öva på att själv skriva fler noveller, och det ena hänger ihop med det andra. Därför plockar jag tre novellsamlingar ur min egen bokhylla, som dessutom stått ett tag olästa.

  1. Stories of Your Life And Others av Ted Chiang (science fiction-noveller av en väldigt prisbelönt amerikansk författare)
  2. Trigger Warning av Neil Gaiman (mångbelönad och hyllad, en samling mörka berättelser i Gaimans typiska stil)
  3. Himmelska förbindelser och andra kärleksäventyr av Alexander McCall Smith (lättsamma berättelser skrivna av författaren till Damernas detekivbyrå, finns här att köpa på engelska. De svenska översättningarna kommer snabbare ur tryck.)

2 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen dina kreativa kategorier! Kul att du vill vara med i 3 x 3, och jag ändrar i listan så att det blir din nya bloggadress.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, Helena! Jag ser fram emot utmaningen! :D

      Radera