söndag 8 januari 2017

17 författare att återvända till 2017

Vissa författare har man bara läst någon enstaka bok av, eller några få. Trots att man verkligen gillar det författaren läser, glömmer man bort att läsa fler böcker av honom eller henne. Eller så har man läst många, men vill läsa ännu fler.

I mitt fall har jag ett gäng författare som jag samlar på mig böcker av, men som jag inte alltid ger mig tiden att läsa. Sedan är det ett par författare, som min fästman har i sin bokhylla, som jag gärna vill läsa mer av.

Under 2017 tänkte jag ge mig i kast med några av dessa. I det här inlägget listar jag dem bara, samt skriver lite om hur många böcker jag läst och senast jag läste något av författaren. Under månaden januari och kanske vidare under februari, vi får se vilken tid det tar, ska jag presentera dessa författare lite närmare. Var och en i ett eget inlägg.

Jag har också lagt upp en sida på bloggen där jag listar de sjutton och lägger till under året när jag läst någon titel.

Häng gärna på den här utmaningen om du har 17 egna författare du vill läsa mer av och återvända till.


1. Sonya Hartnett (Senast läst 2012, har läst 3 böcker av henne. Har ett par olästa i min bokhylla.)
2. Catherynne M. Valente (Senast läst 2015, har läst 1 bok av henne. Har ett par olästa i min bokhylla.)
3. Tatiana De Rosnay (Senast läst 2012, har läst 4 böcker av henne – i år kommer en ny översatt roman, Mocka, ut på Sekwa förlag. Mest känd är De Rosnay för Sarahs nyckel, en bok som också blivit filmatiserad. Jag har ”Ryskt bläck” oläst i hyllan.)
4. Arto Paasilinna (Senast läst 2013, har läst 2 böcker av honom. Min fästman har köpt de flesta av hans böcker.)
5. Tracy Chevalier (Senast läst 2013, har läst 3 böcker av henne, men samlat på mig betydligt fler.)
6. Kate Mosse (Senast läst 2016, har läst 4 böcker av henne. Har inga fler titlar, men planerar att köpa tredje och sista delen i Languedoc-trilogin, en del som inte blir översatt till svenska utan bara finns på engelska. Jag har till och med frågat förlaget. De två första delarna sålde tydligen för dåligt.)
7. Jeanette Winterson (Senast läst 2014, har läst 5 böcker av henne, har flera, olästa i bokhyllan, som jag samlat på mig.)
8. Ildelfonso Falcones (Senast läst 2013, har läst 2 böcker av honom, har en oläst i hyllan.)
9. Phillipa Gregory (Senast läst, har läst 2 böcker av henne, men samlat på mig betydligt fler.)
10. Kim M. Kimselius (Senast läst 2016 (omläsning av en bok, annars 2015, har läst 18 böcker av henne; 2 böcker har jag läst två gånger, har också flera olästa. Hon har sammanlagt gett ut över 40 böcker.)
11. Salley Vickers (Senast läst 2009, har läst 3 böcker av henne, har en oläst i hyllan.)
12. Håkan Nesser (Senast läst 2009, har läst 2 böcker av honom. Min fästman har köpt flera som jag inte läst.)
13. Diana Wynne Jones (Senast läst 2007, har läst 19 böcker av henne; ett par av dem är översättningar till svenska av titlar på engelska (originalen är på engelska), men jag har flera olästa i hyllan.)
14. Sjón (Senast läst 2009, har läst 4 böcker av honom. Har en oläst i min bokhylla.)
15. Isaac Asimov (Senast läst 2013, har läst 4 böcker av honom, har någon oläst i min bokhylla.)
16. Max Frei (Senast läst 2012, har läst en bok av henne. Har en oläst bok i min bokhylla)
17. A.S. Byatt (Senast läst 2009, har läst 4 böcker av henne, har tre olästa böcker av henne.)

4 kommentarer:

  1. det här låter kul. ska fundera och återkomma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Kul att du överväger att hänga med du också. Lycka till!

      Radera
  2. nu bestämde jag mig! det får bära eller brista
    http://mrscalloway.blogspot.se/2017/01/17-forfattare.html

    SvaraRadera