torsdag 20 oktober 2016

Bara en och en halv dag kvar i Fall into Fantasy

Hittills i Fall into Fantasy-läsmaratonet har jag läst i böckerna jag redan höll på i när det började.

Boken Her Fearful Symmetry av Audrey Niffenegger är på 485 sidor. Innan läsmaratonet började hade jag kommit till sidan 68.

Her Fearful Symmetry passar utmärkt för både oktober som Spooktober och som en "fly från verkligheten"-fantasi. Boken handlar om tvillingarna Julia och Valentia Poole, som får ett plötsligt arv från sin moster, när denna gått bort. De har aldrig träffat henne medan hon levde, och har aldrig tidigare besökt London. De bor i USA, i utkanten av Chicago. Arvet de får innebär bland annat en lägenhet i London. De reser dit och förvecklingarna börjar. Inte minst för att mostern numera är ett spöke.

Jag jobbade den här helgen med annat. Det var fullt upp och hela lördagen gick åt till att hjälpa till med en flytt. Ändå läste jag, små stunder som jag kommit åt.

Utan detta läsmaraton tror jag inte att jag hade läst lika mycket som jag ändå gjorde under helgen.

Statistik:
fredag: 96 sidor.
lördag: 118 sidor.
söndag: 46 sidor.

Sedan slutade helgen och vardagen tog vid med ännu större kraft än tidigare. Jag lyckades ändå läsa på måndagen, men sedan var det något som tog stopp.

Fast måndagen bjöd som sagt på en riktig läsdag. Jag tog tillfället i akt varje ledig stund. Jag passade på att läsa både i väntan på bussen och under lunchen. Samt sträckläste på kvällen tills dess att jag läst ut boken. Det blev ju så spännande mot slutet av Her Fearful Symmetry.

På tisdagen läste jag istället i Klyva vinden, men jag hade ännu inte riktigt släppt Her Fearful Symmetry.

Rent spontant tyckte jag om Her Fearful Symmetry, men jag blev lite missnöjd ändå med slutet, och vissa val som Niffenegger gjorde, vissa vändningar som boken tog och att tvillingarna var såpass bleka i kanterna, även om de inte var spökena, utan levande. Så boken pendlade lite i stjärnstatusen innan jag bestämde mig för att den var värd tre stjärnor av fem möjliga.

Det verkar som om många som läst The Timetraveler's Wife blivit besvikna på hennes nästa bok, det vill säga Her Fearful Symmetry. Ni som läst båda, tycker ni att jag ska ge henne en andra chans och läsa The Timetraveler's Wife också?

Under onsdagen blev det ingenting läst alls. Jag behövde en paus.

Därför ser veckans statistik ut som följer:

måndag: 156 sidor.
tisdag: 8 sidor.
onsdag: 0 sidor

I dag är det torsdag. Hittills har jag inget läst, har massor av annat att göra och på kvällen är jag bortbjuden. Så vi får se om jag snor åt mig några små lässtunder under dagen och kvällen.

Det lutar åt att jag ägnar mig åt Klyva med vinden, som ändå är ett recensionsexemplar. Min TBR för maratonet får vänta lite, för det är egentligen inte böcker som jag "måste" läsa, som det känns som jag borde med recensionexemplaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar