söndag 4 september 2016

Recension: Tusen små bubblor av Petra Dessmark

Det här är en kapitel- och högläsningsbok för små barn. Den handlar om Agnes, fem år. Hon har problem med två stenar.

Agnes beger sig till skogen, till sitt favoritställe. Det är också där som hon stöter på en orange drake som hjälper henne när hon som mest behöver det. Först blir Agnes rädd för draken, men när hon kommer närmare blir draken mindre. Jag tolkar det som att draken, i takt med att hennes rädsla minskar, också blir mindre.

Draken hjälper och råder Agnes, berättar för henne om vilka sätt som hon kan hantera sina problem på.

Dessmark tipsar genom boken även läsaren eller lyssnaren, eftersom det här är en högläsningsbok för de yngsta.

Två knep lär Agnes av draken. De går ut på att man släpper på rädslan man bär inom sig. Hur gör man? Det berättar jag inte. För att veta mer om knepen, läs boken! Det är den väl värd!

Jag kan tänka mig att barn faktiskt kan ha nytta av den här boken, både tipsmässigt och genom att bli stärkta i sin egen situation. Klarar Agnes det, så klarar jag!

Det enda förvirrande var bubblorna. Det var både bubblor av oro och av lycka. Men jag antar att det finns både och.

Titeln Tusen små bubblorsyftar på lyckobubblorna, som kommer när man är riktigt glad. I alla fall tror jag det. Bubblorna som kommer när man har kontroll över sina känslor och situationen. När man vågat göra något riktigt läskigt. När man insett att man faktiskt klarar av att hantera en riktigt svår situation. När man kan tänka: ”Även jag kan vara duktig och modig!”

Det här är Petra Dessmarks första barnbok, men det är inte hennes absoluta debut som författare. För att få veta mer om vad hon har skrivit, besök gärna hennes hemsida, http://www.petradessmark.com/

Tack, Petra Dessmark, för recensionsexemplaret!

Författare: Petra Dessmark
Illustratör: Moa Graaf
Titel: Tusen små bubblor
Förlag: BoD
ISBN: 9789176990933
Antal sidor: 56
Mitt exemplar: recensionsexemplar

Boken finns att köpa här:

Inbunden:

E-bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar