fredag 30 september 2016

Läsrapport: september 2016

Det är roligt att läsa igen. Mest har jag på sistone läst fackböcker. Jag har så många idéer och så mycket inspiration ändå, så de skönlitterära böckerna får vänta lite. Jag behöver inte mer inspiration av det slaget. 

Istället vill jag ta tag i mitt liv, göra saker, utvecklas på alla håll och kanter. Därför tar jag till mig av olika fackliga böcker, mest självhjälp och tips och trix för själslig och handgriplig livsutveckling.

Böckerna jag läst ut i september är följande:

  1. Själarnas resa av Michael Newton (lånebok)
  2. Få det gjort! av David Allen (lånebok)
  3. Sälj dig själv och ta betalt! av Ulla-Lisa Thordén (lånebok)

Dessutom håller jag på att läsa Medvetna val av Stellan Nordahl. Övriga böcker som jag påbörjat men inte avslutat kommer jag att börja om i vid tillfälle och läsa om från början, med undantag av Across the Nightingale Floor av Lian Hearn som jag kanske kommer att backa ett par kapitel i och läsa framåt igen, när jag väl tar tag i boken. Nu har jag helt kommit bort ifrån den.

Sammanlagt antal sidor: 1002
Sammanlagt antal böcker: 4
Böcker av män: 2
Böcker av kvinnor: 2
Fackböcker: 3
Kapitelbok för barn: 1

Sämst var Få det gjort! av David Allen. Även om jag är väldigt förtjust i och tillämpar hans idé, är själva boken alldeles för tjock, alldeles för pratig och det märks att han får betalt per ord. Med tanke på hur mycket han lovordar effektivitet är det skrattretande att hans bok inte var mer effektivt utförd. Eller sorgligt. Han kunde ha hoppat över alla partier där han gör reklam för sin egen bok, sin egen metod och hur mycket andra har blivit hjälpta av hans metoder och idéer. Men som sagt, hans grundidé är det absolut inget fel på. Tvärtom.

Nu har jag en hel hög med recensionsexemplar att ta itu med under oktober, varav Medvetna val är den första.

Så ni som vill läsa mer och fler av blogginlägg från mig, kan se fram emot en förhoppningsvis större hög lästa böcker i slutet av oktober. Däremellan lovar jag att bjuda på recensioner av recensionsexemplar, en ny bookhaul för slutet av augusti-hela september, samt lite annat bokigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar