onsdag 2 mars 2016

Läsrapport: februari 2016

  1. Fredrik Backman: Min mormor hälsar och säger förlåt (447 sidor)
  2. Alexander McCall Smith: Giraffens tårar (221 sidor)
  3. Wu Cheng'en: Den gyllene cikadan (412 sidor)
  4. Joy Fielding: The Wild Zone (10 h, 30 min)
  5. Corban Addison: A Walk Across the Sun (512 sidor)

Sammanlagt antal lästa sidor: 1892 (här räknar jag inte med den bok jag för tillfället läser, De vilda detektiverna, där jag hann läsa cirka 500 sidor i den över 700 sidor tjocka boken).

Sammanlagt antal lyssnade timmar: 19 h 14 min.

På svenska: 4
På engelska: 3

Kvinnliga författare: 3
Manliga författare: 4
Duo: 0

Romaner: 7
Diktsamlingar: 0
Novellsamlingar: 0
Seriealbum:0

Fackböcker:0
Ljudböcker: 2 (Persuasionoch The Wild Zone)

Bäst: väldigt svårt att säga, gillade både Min mormor hälsar och säger förlåt, Middagsmörker och Den gyllene cikadan väldigt mycket.
Roligast: Min mormor hälsar och säger förlåt.
Sämst: The Wild Zone.

Genrer:
Fantasy: 1
Thriller: 1
Deckare: 1
Klassiker: 2
Nutidsroman: 1

Nya författare i februari:4. (Charlotte Cederlund, Wu Cheng'en, Joy Fielding och Corban Addison.)

Hyllvärmare: 3
Jag läste ordentliga hyllvärmare den här månaden, Den gyllene cikadanfrån 2002, A Walk Across the Sunfrån 2014, och Giraffens tårar köpt någon gång jag vet inte när, före 2014 i alla fall.

Böcker införskaffade samma månad: 0
Böcker införskaffade samma år: 1 (Middagsmörker)

Recensionsexemplar: 1 (Middagsmörker)

Författarnas hemland: Storbritannien (2 st), Sverige (2 st), USA (2 st), Kina (1 st).

De fiktiva länderna jag besökte (apropå Jorden runt på 366 dagar): Storbritannien, Sverige, Landet-nästan-vaken, Samernas andevärld, Aolai, Himlen, Underjorden, Havsriket, Kina, Tibet, USA, Indien, Frankrike och USA igen.

#hylltömning2016: läste 2 av 2 böcker – Den gyllene cikadanoch A Walk Across the Sun.

Min egen utmaning: läste endast egenägda böcker, samt en bok ur min fästmans bokhylla (Min mormor hälsar och säger förlåt). Med andra ord klarade jag av utmaningen även den här månaden.

Reflektioner:

Trots att jag var med i två readathons under februari, läste jag inte speciellt mycket mer än vanligt.
Det var mer jämn fördelning på författarnas kön den här månaden, jämfört med förra månaden då jag bara läste kvinnliga författare. Större delen av Persuasion läste jag i januari; jag läser ungefär en ljudbok i månaden, nu när jag lyssnar på bussen till och från jobbet, en riktigt bra ny vana, för övrigt.

Jag är nöjd med läsningen den här månaden; det var en bra blandning av olika slags böcker och olika genrer, av manliga och kvinnliga författare, samt på olika språk. Det enda jag skulle vilja är att jag läser mer på franska; jag vill bli lika bra på att läsa franska som jag är på engelska – men det är väldigt lång väg dit och jag har inte ens riktigt börjat gå än på den franska läsvägen.

Recensioner på böckerna kommer; jag har inte riktigt hunnit med som jag velat där. Men jag kommer att uppdatera listan ovan kontinuerligt, tills alla böcker är recenserade. Det tar bara lite tid, så ha gärna tålamod med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar